کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد زانو

درد زانو بیماری شایعی می باشد که تمامی افراد در سنین مختلف می توانند آن را تجربه کنند . این درد علل  مختلفی داشته و همیشه به یک نوع بروز پیدا نمی کند. معمولا در سنین جوانی این درد به دلیل آسیب یا صدمه های فیزیکی به زانو رخ می دهد و همین درد ممکن است در افراد میانسال به دلیل اختلالات تخریبی و فرسایشی به وجود بیاید.درد زانو می تواند از کم و خفیف تا زیاد و شدید متغییر باشد . این درد در مواقع مختلف می تواند به طور ناگهانی بروز کرده و در موارد دیگر به صورت تدریجی و در طول زمان خود را نشان دهد. به همین دلیل درد زانو بسیار مهم بوده و نیازمند یک بررسی دقیق توسط پزشک متخصص و استفاده از آزمایشات تصویر بردای برای تشخیص علت اصلی آن می باشد. به طور کلی با توجه به طیف وسیع تشخیص افتراقی های درد زانو، بسیار مهم است که در صورت بهبود نشدن درد زانو با کمک گرفتن از روش های خود درمانی و روش های خانگی حتما به پزشک مراجعه کرده تا مورد بررسی قرار بگیرید. زیرا در صورتی که درد زانو  علل جدی داشته باشد می تواند سریعا باعث تخریب زانو و عواقب جبران ناپذیری شود. ما در ادامه این مقاله به بررسی علل مختلف درد زانو میپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

درد زانو

 

 

چه عواملی سبب ایجاد درد زانو می‌شود ؟

موارد بسیاری وجود دارد که می تواند بر روی عملکرد درست یک یا دو زانوی شما تاثیر بگذارد و سبب ایجاد درد زانو شود . آسیب دیدگی های زانو یکی از دلایل رایج درد زانو می باشد . البته موارد دیگری نیز مثل آرتروز ، ساییدگی زانو و مشکلات حرکتی می توانند سبب ناراحتی و از بین رفتن مفصل شوند . برخی دیگر از علل درد زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد :

آسیب دیدگی

یکی از علت های درد زانو آسیب دیدگی های وارد شده به زانو می باشد که هر کدام از این آسیب ها می توانند بر روی لیگامنت ها،تاندون ها ، کیسه های برسا که در اطراف مفصل زانوی شما قرار دارند مثل استخوان ، غضروف و لیگامنت هایی که سبب شکل گیری مفصل شده اند تاثیر گذاشته و سبب ایجاد درد شدیدی در زانوی فرد بیمار شود .  برخی از آسیب دیدگی های شایع زانو عبارتند از :

آسیب دیدگی لیگامنت متقاطع قدامی

لیگامنت متقاطع قدامی یکی از 4 لیگامنتی می باشد که استخوان های مچ پا را به استخوان ران شما  متصل می کند  . این لیگامنت اغلب در ورزش هایی که برخورد زیادی دارند مثل فوتبال ، بسکتبال و یا ورزش های دیگری که افراد به طور ناگهانی در آن تغییر جهت می دهند آسیب دیده و در مواقعی سبب پارگی رباط صلیبی زانو می گردد .

پارگی مینیسک

مینیسک های زانو دارای غضروف های کشسانی بوده و سخت می باشند . این قسمت نقش ضربه گیر را در بین استخوان های قلم پا و ران پا ایفا می کند . زمانی که وزن بدن شما روی زانو باشد و زانو به صورت کاملا ناگهانی پیچ بخورد این اتفاق سبب پارگی مینیسک زانو شده و در پی آن درد و قفل شدن زانو را به همراه دارد.

التهاب زانو

برخی از آسیب دیدگی های زانو باعث التهاب کیسه برسا در زانوی شما می شود . در واقع برسا کیسه کوچکی در ناحیه خارجی زانو می باشد که از مایع پر شده و باعث نرم شدن این ناحیه می شود و به لیگامنت ها و تانتدون ها برای حرکت راحت بر روی هم در مفصل ها کمک می کند .

التهاب تاندون های کشکک زانو

به التهاب و آسیب دیدگی یک یا حتی چند تاندون کشکک زانو تاندونیت گفته می شود . معمولا افرادی که ورزش هایی با عمل پرش زیاد انجام می دهند بیشتر از بقیه افراد در معرض آسیب دیدگی در تاندون های کشکک زانو قرار می گیرند . برخی از این ورزش ها شامل : اسکی بازان ، دوندگان ، دوچرخه سواران و … می باشند . این تاندون ها در بدن افراد سبب اتصال ماهیچه های چهار سر در قسمت جلوی ران به قلم پا می شود . لازم است بدانید یکی از شایع ترین علائم آسیب دیدگی این تاندون در فرد بیمار درد زانو می باشد .

مشکلات آناتومی و حرکتی زانو

برخی از مشکلات حرکتی سبب ایجاد درد در زانو می شوند که در ادامه به برسی چند مورد از آن ها می پردازیم :

اختلال درحرکت زانو

در بعضی از شرایط آسیب دیدگی یا حتی فرسوده شدن استخوان یا غضروف سبب می شود که قطعه ای از عضروف یا استخوان جدا شده و در فضای مفصل شناور شود . البته توجه داشته باشید این اتفاق به تنهایی مشکلی را برای فرد بیمار ایجاد نمی کند مگر اینکه این قطعه سبب ایجاد اختلال در حرکت فرد که با مفصل زانو در ارتباط است شود . این اتفاق مانند این است که شما یک مداد را در لولای در قرار داده و سبب جلوگیری از حرکت باز و بسته شدن آن شوید .  این اختلال در بدن فرد بیمار با درد زانو همراه می باشد . بنابراین برای کاهش درد و جلوگیری از وقوع اتفاق های خطرناک تر لازم است در اولین زمان ممکن به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید .

جابه جایی کشکک زانو

این اتفاق زمانی رخ می دهد که استخوان کشکک زانو جابه جا شده و به خارج زانو حرکت کند . در اکثر مواقع جا به جایی کشکک زانو را می توان به صورت واضح مشاهده کرد . این اتفاق یا درد زیاد زانو همراه است .

درد ناحیه پا و لگن

در بعضی از مواقع افرادی که با درد در پا و لگن مواجه می شوند برای از بین بردن آن ممکن است روش راه رفتن خود را تغییر دهند . اما توجه داشته باشید همین تغییر در روش راه رفتن سبب ایجاد فشار بسیار زیادی بر روی مفصل زانوی شما می شود . بنابراین درد و مشکلات در پا و لگن فرد بیمار می تواند به زانوی او نیز منتقل شده و سبب درد زانو شود .

انواع آرتروز

آرتروز زانو یکی از بیماری های مفصلی بوده که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر خود قرار می دهد . غضروف ها علاوه بر این که سبب می شوند مفاصل به خوبی کار خود را انجام دهند به عنوان ضربه گیر در حرکات شما نیز عمل می کنند . در صورتی که شما به آرتروز مبتلا شوید ، لایه بالایی غضروف دور مفاصل زانو شما دچار فرسودگی و تجزیه شدن می شود . با فرسایش غضروف ، استخوان های شما به همدیگر ساییده شده و این اتفاق سبب درد ، ورم و کاهش دامنه حرکتی مفصل در بدن شما می شود . برخی از انواع آرتروز زانو شامل موارد زیر می باشد :

آرتروز استخوان

به این نوع بیماری در اصطلاح آرتروز از بین رونده گفته می شود . این نوع آرتروز یکی از آرتروز های رایج در بین بیماران می باشد . این عارضه زمانی رخ می دهد که با افزایش سن در افراد غضروف ها از بین رفته و سبب ساییدگی و حتی از بین رفتن استخوان ها نیز می شود .

آرتروز روماتیسمی

یکی از ضعیف ترین نوع آرتروز ، روماتیسم می باشد . این عارضه یک بیماری خود ایمنی می باشد که می تواند بر روی همه ی مفاصل بدن از جمله زانو ها تاثیر بگذارد . اگر چه روماتیسم یک بیماری سخت و دردناک می باشد اما میزان درد در هر یک از افراد مختلف بوده و دچار افت و خیز می شود .

نقرس

این نوع آرتروز زمانی اتفاق می افتد که اسید اوریک در مفصل ساخته شود . این عارضه در حالی که معمولا روی انگشت شست پا اثر می گذارد می تواند در زانو ها نیز به وجود بیاید و باعث ایجاد درد زانو نیز شود .

بیماری شبیه به نقرس

این بیماری معمولا با نقرس اشتباه گرفته می شود ، اما لازم است بدانید که بیماری شبه نقرس با جمع شدن کلسیم در مایع موجود در مفاصل ایجاد می شود. یکی از رایج ترین مفاصلی که دچار این بیماری می شود مفصل زانو می باشد . دقت داشته باشید حتما این بیماری را جدی گرفته و برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید .

 

بیشتر بخوانید:علت درد پا از زانو به پایین

 

علائم زانو درد

اگر شما یک ورزشکار حرفه ای باشید یا یک علاقه مند به انجام ورزش روزانه یا حتی یک فرد معمولی ، این احتمال برای شما وجود دارد که حداقل یک بار در زندگی خود دچار درد زانو شده باشید . درد زانو علائم مختلفی را در افراد آسیب دیده به وجود می آورد که برخی از این علائم عبارتند از :

  • درد

درد زانو اولین علائم آسیب دیدگی در زانو می باشد . اما اگر درد زانوی شما ناگهانی و بدون انجام فعالیتی خاص به وجود بیاید باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید .

  • زانو متورم

معمولا پس از کشیدگی و یا آسیب دیدگی ، زانو دچار تورم می شود . با این وجود اگر بعد از آسیب دیدگی ، زانوی شما دچار تورم شده و ممکن است که شما یکی از رباط های زانوی خود را از دست داده باشید . ولی اگر شروع تورم از روز بعد آسیب دیدگی رخ دهد این اتفاق می تواند آسیب احتمالی مینیسک شما باشد . در هر صورت برای تشخیص علت اصلی تورم و درد زانو لازم است حتما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید .  

  • زانو قفل شده

اگر در هنگام انجام فعالیت های مختلف متوجه گیر کردن زانوی خود شدید و نمی توانستید بدون درد  آن را حرکت دهید ، این اتفاقات نشان دهنده ی پارگی احتمالی مینیسک زانوی شما می باشد . البته توجه داشته باشید لازمه تشخیص دقیق و مطمئن برای قفل شدن زانو مراجعه و معاینه شرح حال شما توسط پزشک می باشد . بنابراین در صورت تجربه این اتفاق حتما به متخصص مراجعه کنید.

  • زانو سفت

در بعضی از شرایط راست کردن یا خم شدن زانوی شما بسیار دشوار بوده  و انجام دادن کارهای روزانه نیز مثل راه رفتن و یا بلند شدن از صندلی سخت و دردناک می باشد . این اتفاق اگر بیش تر از یک روز زمان ببرد ، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • احساس ناپایداری در زانو

اگر در زمان بلند شدن از جای خود دچار درد و احساس متوقف شدن در زانو شدید ، این اتفاق می تواند نشان دهنده آسیب رباط زانو باشد . بنابراین برای جلوگیری از وقوع آسیب جدی تر در همان مراحل ابتدایی بیماری به پزشک مراجعه کنید .

تشخیص

درهنگام معاینه فیزیکی زانوی فرد بیمار پزشک موارد زیر را مورد برسی قرار می دهد :

  • برسی و ارزیابی هرگونه ضعف ، تورم ، افزایش حرارت و کبودی در مفصل زانو
  • برسی حرکت ساق پای فرد بیمار در جهت های مختلف
  • کشیدن و یا فشار مفصل برای تعیین میزان استقامت مفصل
  • مشخص کردن محل دقیق درد در زانو

ممکن است در بعضی از مواقع پزشک برای تشخیص دقیق ترعلت درد ، از شما بخواهد برخی تست های عکس برداری و آزمایشگاهی را انجام دهید که شامل موارد زیر می باشد:

  • تست اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • اولتراسوند یا فراوادرمانی
  • آزمایش خون

درمان درد زانو

در بعضی از موارد و با تشخیص و تجویز پزشک روش های درمانی زیر به شما توصیه می شود :

  • استراحت کردن و عدم انجام فعالیت
  • در صورت تجویز و تشخیص پزشک مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب
  • گرما درمانی و سرما درمانی
  • بستن زانو
  •  استفاده از کفش های طبی
  • استفاده از زانو بند های طبی
  • فیزیوتراپی زانو زیر نظر فیزیوتراپیست
  • لیزر درمانی
  • تزریق ژل برای روانسازی مایع درون مفصلی زانو
  • تزریق کورتون
  • اوزون تراپی
  • تزریق سلول‌های بنیادی زیر نظر پزشک
  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در صورت تشخیص پزشک
  • ورزش برای زانو درد تحت نظارت پزشک
  • جراحی

مهم ترین علل افزایش خطر درد زانو

از مهمم ترین علل افزایش خطر درد زانو عباتند از :

  • افزایش وزن و چاقی  .
  • کم تحرکی و انجام ندادن ورزش .
  • ورزشکارانی که تکنیک غلطی در انجام ورزش های خود دارند.  
  • ورزشکارانی که بیش از حد ورزش می کنند .
  • مشاغلی که در آن فشار وارد شده به زانو زیاد می باشد.  
  • ضربه ها یی که در پی اتفاق های مختلف به زانو وارد می شوند مثل تصادف یا سقوط.
  • کسانی که به دلیل محل زندگی و یا سرکار مجبور به استفاده بیش از حد از پله  می باشند .

پیشگیری از بیماری های زانو چگونه است؟

  • کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام
  • بر حسب توانایی و زیر نظر مربی خود ورزش کنید
  • اجتناب از استفاده بیش از حد از پله
  • استفاده از چهارپایه

سخن پایانی

زانو درد یکی از مشکلات رایج در تمامی افراد و در هر رده سنی می باشد . زانو درد می تواند به دلیل آسیب دیدگی های مختلفی مثل پارگی رباط های زانو ، پارگی مینیسک و یا پارگی غضروف ها به وجود بیاید . البته بیماری های دیگری نیز می توانند سبب ایجاد درد در زانو شوند که تمام این علل را در این مقاله به طور کامل بیان کرده و آن ها را برسی کرده ایم . معمولا درد زانو های خفیف با فیزیوتراپی و مراقبت های اولیه و روش های درمانی غیر جراحی بهبود پیدا می کنند . اما در موارد جدی تر با تشخیص پزشک برای درمان درد زانو فرد بیمار به جراحی نیاز دارد . پزشک متخصص با برسی شرح حال بیمار و برسی علائم زانو درد می تواند بهترین و موثرترین روش درمانی را برای فرد انتخاب کند . پس با مراجعه به پزشک به روند درمانی خود سرعت ببخشیده و از وقوع اتفاق های خطرناک تر جلوگیری کنید

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید