کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد کف پا چیست

علت درد کف پا چیست؟ درد کف پا یکی از علل ناتوانی افراد در راه رفتن و از کار افتادگی است که می تواند همه را در سنین مختلف درگیر کند این درد گاهی بسیار زیاد و گاهی کم است. در این مقاله قصد داریم بیشتر به علل رایج این مشکل بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که علت درد کف پا چیست؟

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

علت درد کف پا چیست

 

علت درد کف پا چیست؟

کف پا محلی است که تمام وزن بدن را به زمین منتقل می کند. علل درد کف متعدد است که این علل یا مربوط به ساختار کف پا هستند یا مربوط به عناصر عروقی و عصبی موجود در ساختار پا هستند و یا از سایر محل های بدن به پا ارجاع داده می شوند. کف پای صاف نیز می تواند یکی از علل این مشکل باشد. به همین دلیل در درد های پای طول کشیده باید به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی علت مشکل مشخص شود

درد پا می تواند به دلیل انتخاب شیوه زندگی خاص یا یک وضعیت پزشکی رخ دهد. علل شایع عبارتند از:

1- انتخاب سبک زندگی غلط

پوشیدن کفش هایی که مناسب نیستند یکی از دلایل اصلی درد پا است. پوشیدن کفش های پاشنه بلند اغلب می تواند باعث درد پا شود زیرا فشار زیادی بر انگشتان پا وارد می کند. همچنین در صورت صدمه دیدن در حین انجام تمرینات یا فعالیت های ورزشی شدید ، مانند دویدن یا ایروبیک شدید ، می توانید درد پا را تجربه کنید.

2- مسائل رایج پزشکی

مسائل مختلف پزشکی با درد پا ارتباط تنگاتنگی دارد. پای شما به ویژه مستعد دردی است که در اثر آرتریت ایجاد می شود. 33 مفصل در پا وجود دارد و آرتروز می تواند هر یک از آنها را تحت تأثیر قرار دهد

درد های مکانیکی می تواند به دلیل گودی پا و یا کف پای صاف باشد مانند التهاب کف پا یا فاشییت پلانتار که ناشی از کفش نا مناسب و اضافه وزن است. یکی از شایع ترین علل درد کف پا است . ممکن است اناتومی بد عضلات و کوتاه بودن بعضی عضلات نیز ای مشکل را تشدید کند . در بعضی موادر راه رفتن در سطوح نامناسب و نا هموار مانند کوهنوردی های غیر اصولی از علل ان است.  برای درمان باید به پزشک مراجعه کرد اما در موادر خفیف با مسکن و استراحت امکان بهبود زیاد است

علت دیگر خار پاشنه است خار پاشنه یک رشد استخوانی یا ایجاد کلسیم ( اصطلاحا کلسیفیکاسیون ) است که می تواند در زیر پای فرد ایجاد شود. این اتفاق علاوه بر نام خار پاشنه با نام استئوفیت نیز شناخته می شوند . خار پاشنه ممکن است نوک تیز ، قلاب دار یا به شکل های دیگر رخ دهد و اتفاق بیفتد

آسیب به متاتارس ها نیز به دلیل وزن زیاد و کفش بد می تواند رخ دهد. که باعث درگیری پنجه پا می شود. از علل دیگر والگوس در شست پا و همرتو است که درمان های این بیماری با توجه به شرایط شما توسط پزشک تشخیص داده می شود. به طور کلی آناتومی اصلاح نشده در انگشتان پا یکی از مسببین درد است.

دیابت شیرین همچنین می تواند عوارض و اختلالات متعددی در پا ایجاد کند. افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد موارد زیر هستند:

آسیب عصبی در پا

آسیب ناشی از دیسک که می تواند منجر به آسیب دایمی و فلج شود

گرفتگی یا سفت شدن شریان ها در پاها

زخم شدن پا

درد پای ناشی از دیابت می تواند منجر به بی حسی دایمی و در مراحل بعد نارسایی کلیه شود

شما همچنین بیشتر در معرض ابتلا به درد پا هستید اگر:

دارای اضافه وزن یا چاقی هستند

آسیب پا مانند پیچ ​​خوردگی ، شکستگی یا التهاب تاندون داشته باشید

تغییر شکل هاگلوند ، که بزرگ شدن پشت استخوان پاشنه پا است

بیماری شریانی محیطی (PAD)

قارچ ها و خشکی پا

شکستگی استرسی در افراد با فعالیت زیاد

در رفتگی و نیمه رفتگی های مفاصل پا

کمبود ویتامین ها و نوروپاتی الکی

سندرم تونل تارسال

بیماری بورگر یا واسکولیت ها

دیسکوپاتی کمری

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از افرادی که به طور مرتب درد پا را تجربه می کنند از عوامل ایجاد کننده آن آگاه هستند و بهترین راه را برای کنترل درد خود می دانند. اما در موارد زیر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

درد شما ناگهان شروع شد و شدید است.

درد پای شما به دلیل آسیب اخیر است.

بعد از آسیب نمی توانید وزن روی پای خود بگذارید.

شما یک بیماری دارید که جریان خون را مختل می کند و درد پا را تجربه می کنید.

ناحیه ای که باعث درد شما می شود یک زخم باز دارد.

ناحیه ای که باعث درد می شود قرمز است یا علائم التهابی دیگری دارد.

شما علاوه بر درد پا تب دارید.

چگونه باید از پا مراقبت کرد؟

پای شما کارهای زیادی انجام می دهد. چه راه رفتن ، ایستادن طولانی مدت یا ورزش کردن. راه های زیادی برای تسکین پای خسته و دردناک در خانه وجود دارد. به طور کلی ، ترکیبی از تلاش ها به جوانسازی پاها کمک می کند. این ده روش ممکن است درد پا را به مرور تسکین دهد. امتحان بیش از یکی از این توصیه ها ممکن است به تسکین درد پای شما سریعتر از انجام تک تک کمک کند.

1. حمام پا

حمام گرم پا ممکن است تنها راهی برای تسکین درد پا باشد. افزودن نمک Epsom به حمام پا می تواند درد ماهیچه های شما را تسکین داده و حتی تورم پاهای شما را کاهش دهد. ممکن است وسوسه شوید محصولات دیگر مانند جوش شیرین را در پای خود خیس کنید ، اما این ماده به احتمال زیاد شرایط مربوط به پوست را مورد هدف قرار می دهد تا درد یا تورم. می توانید با افزودن یک فنجان نمک Epsom به وان آب گرم ، حمام پا Epsom را تهیه کنید. برای تسکین پاهای خود را حدود بیست دقیقه در این مخلوط خیس کنید.

2. برخی از حرکات کششی را انجام دهید

همچنین می توانید برخی از حرکات کششی را برای تسکین درد پای خود امتحان کنید. می توانید یک ناحیه از پا را مانند انگشتان پا یا پاشنه پا هدف قرار دهید ، یا می توانید چندین حرکت کششی را انجام دهید تا کل پا را هدف قرار دهید. این تمرینات می تواند از گرفتگی عضلات جلوگیری کرده و انعطاف پذیری را افزایش دهد:

این تمرین انگشتان پا را ده بار تکرار کنید: انگشتان پای خود را خم کرده ، به سمت بالا بکشید و سپس آنها را برای چند ثانیه خم کنید.

با نشستن و کشیدن پاها ، پاهای خود را گرم کنید. انگشتان پای خود را به اطراف حرکت دهید. انگشتان پای خود را به سمت بدن و از بدن دور کنید. مچ پاهای خود را به صورت دایره ای در دو جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت دهید.

با حرکت دادن وزن خود از پاشنه به انگشتان پا ، نوبت را بلند کرده و نوبت جلو و پشت پا را از زمین بلند کرده و در حالت ایستاده حرکت کنید.

3. تمرینات تقویتی را تمرین کنید

انعطاف پذیری و محکم نگه داشتن پاها کلید جلوگیری از درد پا است. پیاده روی منظم برای ورزش در واقع بهترین راه برای حفظ سلامت پای شما است. از درگیر شدن در یک شیوه زندگی بسیار کم تحرک خودداری کنید. گام شمار می تواند راهی برای اطمینان از راه رفتن کافی و فعال نگه داشتن پاهای شما باشد. می توانید از نوارهای مقاومتی یا وزنه برای ایجاد قدرت در پاهای خود استفاده کنید. حتی وزن بدن شما می تواند در تمرینات مقاومتی به شما کمک کند.

در اینجا چند تمرین تقویتی برای پاهای شما آمده است:

سعی کنید کشش آشیل را با کمک دیوار انجام دهید.

با انگشتان پای خود تیله ها را بردارید.

در حالی که نشسته اید یک حوله را از زمین به طرف خود بکشید تا قوس های شما کشیده و تقویت شوند. یک کش مقاومت دار را به پایه مبل متصل کنید و مستقیماً روبروی آن روی یک صندلی بنشینید. پای خود را از نوار بکشید تا بالای پای شما در زیر انگشتان شما قرار گیرد. سپس ، پای خود را به سمت خود بکشید و چند ثانیه در جای خود نگه دارید. چندین بار تکرار کنید. با این کار پاشنه پا کش می آید.

4. ماساژ پا را انجام دهید

می توانید پای خود را ماساژ دهید تا به درد و بهبود گردش خون کمک کند. روی یک صندلی راحت بنشینید و کف پای خود را مالیده و ورز دهید. انگشتان پا را از هم جدا کنید و آنها را ماساژ دهید. استفاده از لوسیون یا روغن می تواند به چرب شدن پوست شما کمک کند و ماساژ پا را آسان تر می کند. محصولاتی مانند غلتک های پا (که دارای استوانه های بافتی هستند) نیز ممکن است به ماساژ پا کمک کنند اگر آن را روی پاها روی زمین بچرخانید.

5. خرید تکیه گاه های قوسی

ساپورت قوس یا ارتوپدی می تواند پاهای شما را در حالت ایستاده یا راه رفتن ثابت نگه دارد و درد را از بین می برد. می توانید اینها را در فروشگاه خریداری کنید یا توسط پزشک سفارشی برای شما تهیه شود.

۶- کفش های خود را عوض کنید

کفش شما می تواند عامل درد پا باشد. پوشیدن کفش فراتر از طول عمر ، سبک نادرست کفش یا اندازه نادرست کفش می تواند بر سلامت پای شما تأثیر بگذارد. کفش های کتانی شما ممکن است بعد از 400 یا 500 مایل فرسوده شوند و دیگر پشتیبانی مورد نیاز شما را ارائه ندهند. کفش پاشنه بلند و کفش بدون قوس یا تکیه گاه مناسب (مانند دمپایی) می تواند به پاهای شما آسیب برساند. اندازه پاهای شما در طول عمر شما (حتی در بزرگسالی) تغییر می کند ، زیرا در طول زمان پهن می شوند. برای کمک به درد پا ، خرید کفش های جدید و مناسب را در نظر بگیرید. کفش هایی که دارای قوس مناسب هستند می توانند به پاهای شما زندگی تازه ای ببخشند. همچنین ، کفش هایی بپوشید که برای هر فعالیتی که مشغول به کار هستید کار کنید. به عنوان مثال ، هنگام ورزش کفش ورزشی بپوشید.

7. به پاهای خود یخ بزنید

یخ زدن پاها می تواند التهاب ایجاد کننده درد را کاهش دهد. با پر کردن یک کیسه پلاستیکی با یخ یا چرخاندن پاها روی یک بطری آب یخ زده ، روی پای خود یخ بمالید. سعی کنید چند بار در روز به مدت 5 تا 15 دقیقه قسمت آسیب دیده را سرد کنید تا به کاهش التهاب کمک کند.

8. مسکن مصرف کنید

چندین داروی بدون نسخه وجود دارد که می توانید برای تسکین درد و التهاب آنها را امتحان کنید. داروهایی مانند استامینوفن می توانند درد را از بین ببرند یا حداقل شدت آن را کاهش دهند . داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم نیز عملکرد مشابهی دارند . ممکن است برای تسکین کامل التهاب طولانی مدت پا نیاز به چند هفته این نوع داروها داشته باشید. ممکن است برای اطلاع از مدت زمان استفاده از یکی از این داروها و جلوگیری از عوارض جانبی ، با پزشک مشورت کنید.

9. داروی مسکن موضعی استفاده کنید

ممکن است متوجه شوید که استفاده موضعی از دارو برای پا به درد پا کمک می کند. برخی از محصولات موجود در بازار وجود دارد که احساس خنک کنندگی و تسکین درد را ارائه می دهند. برخی از این داروها شامل ترکیباتی مانند منتول ، اکالیپتوس و سقز هستند.

10. آتل شب بپوشید

ممکن است بتوانید هنگام خواب درد پا را برطرف کنید. آتل شبانه پاهای شما را در حالت قفل شده در طول شب نگه می دارد ، بنابراین نمی توانید با پاهای بد حالت بخوابید ، که می تواند باعث درد پا شود. یکی از منابع معتبر نشان می دهد که آتل شبانه می تواند راهی مقرون به صرفه و مفید برای درمان التهاب کف پا باشد ، یک بیماری رایج پا که سالانه 1 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

سخن پایانی

درد کف پا علل مختلفی دارد که می تواند از یک درد ساده تا یک مشکل جدی متغیر باشد. بسیار مهم است که در صورت طول کشیدن درد به پزشک مراجعه کنید. به طور مثال اگر درد مربوط به دیسک باشد ممکن است باعث آسیب دایمی به اعصاب شود.  تشخیص علت و اینکه آیا نیاز به درمان ویژه دارد یا خیر با پزشک است. متخصصان موجود در کلینیک های تخصصی ما آماده هستند تا در این زمینه به شما کمک کنند و شما را در امر درمان درد و مشکلتان راهنمایی کنند.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید