علت درد زانو چپ

زانو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پا است که حرکت‌های خم کردن پا برای راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله‌ها، نشستن و بلند شدن و موارد دیگر از این دست به سلامت آن بستگی دارد. موارد مختلفی می‌توانند علت درد زانو چپ یا راست باشند. برخی از این دلایل به یک بیماری مزمن مانند آرتروز و برخی دیگر به آسیب‌های آنی ناشی از ضربه یا سقوط مربوط هستند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با علت درد زانو چپ و نحوه درمان آن آشنا کنیم.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

علت درد زانو چپ چیست؟

آسیب‌های زانو بسیار متعدد هستند که می‌توانند به دلایل مختلفی رخ دهند. ابتدا دردهای نواحی مختلف زانو را ریشه یابی کرده و در ادامه به شرح برخی از آن‌‌ها می‌پردازیم. مهم‌ترین عوامل علت درد زانو چپ یا راست عبارت‌اند از:

درد داخل زانو

• کشیدگی المان‌های خلفی

• کشیدگی رباط پی سی ال

تاندونیت

درد زانو ممکن است ناشی از التهاب تاندون باشد. در این شرایط تاندون مرتبط با زانو ملتهب شده و باعث ایجاد درد می‌شود. معمولاً این حالت در آسیب‌هایی مانند تصادف ایجاد می‌گردد.

بیماری اسگود شلاتر

این بیماری وضعیتی است که بیشتر کودکان و جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بیماری اسگود شلاتر، توده استخوانی که زیر کلاه زانو وجود دارد، در طول و بعد از ورزش دچار درد و تورم می‌شود و در صورت بروز آن در زانوی چپ می‌تواند علت درد زانو چپ باشد.

سندرم درد کشکک

این سندرم در زانو بسیار شایع است و به ویژه کودکان و بزرگسالان را درگیر می‌کند. افراد مبتلا به سندرم درد کشکک اغلب در پشت یا اطراف کشکک زانو احساس درد خواهند داشت. درد ناشی از این آسیب در هنگام دوچرخه‌سواری، نشستن با زانو‌های خمیده، بالا رفتن از پله‌ها، دویدن و چمباتمه زدن بیشتر احساس می‌شود. اغلب انجام حرکات اصلاحی تحت نظر یک متخصص ارتوپد یا حرکت‌درمانی بهترین روش برای کاهش علائم این سندرم است.

آرتروز

یکی دیگر از موارد علت درد زانو چپ آرتروز زانو است. این شرایط ممکن است به‌مرور ایجاد شود، ناگهانی باشد یا بار‌ها بیاید و برود. این بیماری ممکن است روی هر فردی در هر سنی تأثیر بگذارد، اما بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود. افراد مبتلا به آرتروز در زانو‌های خود احساس درد و گاهی سفتی دارند و این بیماری می‌تواند یک یا هر دو زانو را درگیر کند.

درد ناشی از آرتروز معمولاً در پایان روز شدیدتر خواهد شد و با استراحت و انجام دستورات متخصص ارتوپد بهبود می‌یابد. ویژگی دیگر این نوع درد این است که ممکن است در سراسر زانو یا فقط در مکان خاصی مانند جلو یا پهلوی زانو احساس شود. همچنین بعد از حرکت دادن زانو به طریقی خاص، مانند بالا یا پایین رفتن از پله، احساس درد بیشتر می‌شود.

زانو درد چیست؟

زانو به قسمت‌های مختلفی شامل استخوان‌، رباط، غضروف و تاندون‌ها مرتبط است که آسیب در هر کدام از این موارد می‌تواند علت درد زانو چپ باشد. درد زانو معمولاً از یک درد معمولی تا درد‌هایی که حالت سوزش دارند، متفاوت است. گاهی علت درد زانو چپ تنها خستگی و فعالیت بیش‌ازحد است که بعد از چند روز استراحت بهبود می‌یابد؛ اما در برخی افراد بخصوص افرادی که کهولت سن دارند ،درد زانو می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و یا آرتروز زانو باشد که به‌صورت مزمن درآمده و باعث درد شده است. بنابراین به‌طورکلی دلایل احتمالی زیادی از کشیدگی عضلانی ساده یا تاندونیت گرفته تا نوعی آرتروز به‌صورت متغیر می‌توانند علت درد زانو چپ یا راست باشند و تنها یک متخصص ارتوپد باتجربه می‌تواند این موارد را به درستی تشخیص داده و بهترین روند درمان را برای آن اتخاذ کند.

با افزایش سن، احتمال بروز درد زانو افزایش می‌یابد. همچنین در صورت داشتن اضافه وزن نیز بیشتر در معرض ابتلا به زانو درد قرار می‌گیرید. گاهی اوقات درد زانو ممکن است در نتیجه یک ورزش یا آسیب دیگر هم ایجاد شود.

چگونه می‌توان علائم درد زانو را مدیریت کرد؟

درصورتی‌که دچار درد زانوی چپ یا راست شدید، در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از شروع مشکل زانو به توصیه‌های زیر عمل کنید تا علائم بهبود یابند:

• زانو را استراحت دهید.
  • وقتی بیدار هستید، هر ساعت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه یک بار زانوی خود را به آرامی حرکت دهید.

بعد از ۴۸ ساعت:

• سعی کنید از پای آسیب‌دیده خود بیشتر استفاده کنید، زیرا حرکات ورزشی آرام می‌تواند به کاهش درد طولانی‌مدت کمک کند.
  • هنگام بالا رفتن، وزنتان را روی پای سالم بیندازید و در صورت وجود از نرده استفاده کنید.
  • هنگام پایین آمدن ابتدا پایی که درد دارد را پایین بگذارید.
  • تا زمانی که درد شما کاهش نیافته و دامنه حرکتی مناسبی در زانو ندارید، از بلند کردن هر نوع جسم سنگینی خودداری کنید.
  • ورزش‌های کم فشار، مانند دوچرخه‌سواری و شنا، می‌توانند در بهبود آسیب زانو مفید باشند.
  • سعی کنید با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب وزنتان را حفظ نمایید؛ زیرا وزن اضافی بدن احتمال ابتلا به درد‌های مفاصل را در وهله اول افزایش می‌دهد. همچنین اگر قبلاً درد مفاصل داشته‌اید، اضافه وزن می‌تواند آن را بدتر کند. در این شرایط از دست دادن حتی مقدار کمی از وزن می‌تواند تفاوت زیادی در بهبود درد زانو ایجاد کند.
  • از پد‌های گرمایی استفاده کنید. گرما یک درمان مؤثر و ایمن برای اکثر درد‌های اسکلتی و عضلانی است. می‌توانید از کیسه گندم، پد حرارتی، کرم حرارتی عمیق، بطری آب گرم یا لامپ حرارتی استفاده کنید. البته گرمای مستقیم نباشد، زیرا به پوست آسیب می‌زند. سعی کنید این کار را چند بار در روز و هر باز تنها ۲۰ دقیقه انجام دهید.
  • استفاده از کفی‌ها و کفش‌های طبی و مناسب می‌تواند تا حد زیادی به کاهش و بهبود درد زانو کمک کند.
  • مصرف دارو‌های مسکن ضدالتهاب و درد بدون نسخه نیز در روز‌های اول ایجاد درد پیشنهاد می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک برای درد زانوی چپ یا راست

علت درد زانو چپ بخصوص در سنین زیر ۵۰ سال هرچه که باشد معمولاً بدون درمان پزشکی و با استفاده از اقدامات مراقبتی که در قسمت قبل گفتیم برطرف می‌شود؛ اما گاهی درد ادامه‌دار شده و یا بسیار شدید است و دائماً بدتر می‌شود. در این صورت مراجعه سریع‌تر به یک متخصص ارتوپد خوب یا مرکز تخصصی ارتوپدی جهت ارزیابی و تشخیص علت آن امری ضروری است.

پس به‌طورکلی در شرایط زیر حتماً باید به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید:

• مشاهده ناپایداری زانو و خالی کردن آن که از علائم پارگی رباط ای سی ال است.
  • دردی که بسیار شدید است.
  • دردی که باعث ایجاد تورم شده است.
  • دردی که بعد از چند هفته بهتر نمی‌شود.
  • درصورتی‌که نتوانید زانو را حرکت دهید.
  • اگر زانوی شما قفل شده باشد و علاوه بر درد صدای کلیک کردن را هنگام حرکت می‌شنوید.
  • در این شرایط بسیار مهم است که از خوددرمانی بپرهیزید و هرچه سریع‌تر به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. در غیر این صورت ممکن است حرکت اشتباهی انجام داده و آسیب را تشدید نمایید.

درمان‌های پزشکی برای درد زانو

بعدازاینکه متخصص ارتوپد با ارزیابی‌های کامل به‌صورت معاینه فیزیکی و انجام عکس‌برداری‌های لازم به‌طور دقیق علت درد زانو چپ یا راست را تشخیص داد، درمان مورد نیاز شما انتخاب می‌شود. ازجمله درمان‌هایی که ممکن است متخصص شما در نظر بگیرد، عبارت‌اند از:

تجویز مسکن‌های قوی‌تر

اگر درد شما بسیار شدید باشد، ممکن است مسکن‌های قوی‌تری مثل کدئین برایتان تجویز شود. ازآنجاکه این دارو عوارض جانبی بیشتری نسبت به مسکن‌های معمولی دارد، طول مصرف آن باید کوتاه باشد.

تزریق در محل درد

در این روش از موارد مختلف مانند دارو‌های استروئیدی، تزریق کورتون و یا گاز اوزون استفاده می‌شود. اوزون تراپی زانو از روش‌های نوین جهت کاهش درد و التهاب سریع است که باید در مراکز معتبر ارتوپدی انجام شود. جهت معرفی این مراکز می‌توانید با لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش درد زانو کمک کند. بسته به اینکه علت درد زانو چپ چیست و چه قسمتی از زانو درد می‌کند، یک فیزیوتراپیست می‌تواند توصیه‌هایی متناسب با شرایط فردی شما ارائه دهد.

جراحی

جراحی زانو به‌عنوان اولین درمان برای اکثر انواع زانو درد توصیه نمی‌شود؛ زیرا افراد اغلب با درمان‌های غیرتهاجمی نیز بهبود می‌یابند. بااین‌حال درصورتی‌که علائم به روش‌های درمانی غیر جراحی گفته شده، پاسخ مناسبی ندهد ممکن است بهترین روش جراحی باشد.

برای آشنایی و مراجعه به بهترین فوق تخصص زانو در تهران مطالعه کنید.

درد زانو می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و فعالیت‌های روزانه شما را مختل کند. به دلیل اینکه برخی آسیب‌های احتمالی در زانو مانند آرتروز می‌تواند پیش‌رونده باشد، برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، بسیار مهم است که در صورت ادامه‌دار شدن درد زانو حتماً به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا بعد از ارزیابی‌های کامل و مشخص شدن علت درد زانو چپ یا راست بهترین روند درمانی برای شما آغاز شود. از آن‌جایی که تشخیص‌های افتراقی درد زانو بسیار تخصصی است، مراجعه سریع به یک پزشک متخصص ارتوپدی خوب و باتجربه اهمیت بسیاری دارد و سهل‌انگاری در این امر می‌تواند منجر به تشدید آسیب شده و نیاز به درمان‌های سخت مانند جراحی داشته باشد.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.