پا درد

پا درد از جمله دردهای شایعی‌ست که می‌تواند کاملا زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد و فعالیت‌های روزمره‌اش را مختل کند. اما علت آن چیست؟ تشخیص آن چگونه است؟ آیا درمان‌ می‌شود یا همیشه همدم انسان خواهد بود؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا ‌پاسخ سوالاتتان در مورد پا درد را به شما بدهیم.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

پا درد

پا درد چیست؟

پا درد شامل هر گونه دردی از ران تا پاشنه‌ی پا است که می‌تواند تمام عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و مفاصل را درگیر کند. این درد بسته به علت بروزش ممکن است موقتی یا دائمی باشد و دیگر اعضای بدن مانند کمر و لگن را هم درگیر کند.

علائم پا درد چیست؟

پا درد ممکن است دلیل دیگری داشته باشد که نشان از یک بیماری داخلی جدی باشد و با علائم دیگری همراه شود. مثلا:

• ضعف
  • کاهش دامنه‌ی حرکتی
  • درد مفصل
  • حساسیت به لمس
  • ناتوانی در حرکت
  • رنگ‌پریدگی پا
  • سرد شدن پا
  • ورم و التهاب
  • ظاهر شدن رگ‌های قرمز رنگ
  • زخم

علت به‌وجود آمدن پا درد چیست؟

درد در پا ممکن است به دلیل بروز یک اختلال و مشکل در همان نقطه ایجاد درد به وجود بیاید و یا ممکن است ناشی از مشکلاتی در نقاط دیگر باشد که درد را به پا ارجاع داده اند. به همین دلیل علت ایجاد انواع پا درد بسیار متعدد است و در دسته بندی‌های کلی زیر خلاصه می‌‌شوند:

دردهای ناشی از بروز آسیب در خود پا

• گرفتگی و اسپاسم عضلانی در چهارسر ران، ساق پا و روی پا
  • شکستگی
  • کم شدن آب بدن
  • کاهش میزان پتاسیم، سدیم، منیزیم، ویتامینE، ویتامینB12 و کلسیم
  • خون‌ریزی درون بافت‌ها
  • کشیدگی و پارگی تاندون‌ها و عضلات پس از فعالیت سنگین و یا ورزش
  • ضرب‌دیدگی
  • فشار عضلانی
  • تاندونیت
  • شین اسپلینت
  • شکستگی استخوان‎ها یا رگ به رگ شدن

دردهای ارجاعی به پا ناشی از آسیب در نقاط دیگر

برخی از دردهایی که در پا ایجاد می‌شوند، از آسیب در نقاط دیگر یا برخی بیماری‌های زمینه ای منشاء می‌گیرند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

• درد عصب سیاتیک به دلیل فتق دیسک
  • لخته‌ی خون که می‌تواند مسیر حرکت خون در سرخرگ‌ها را مسدود کرده و باعث ایجاد درد شدید شود و عاملی برای سکته احتمالی است.
  • بیماری عروق محیطی که در آن به دلیل تنگ شدن رگ‌های خونی، میزان خون وارد شده به پاها از طریق سرخرگ‌ها کاهش می‌یابد و هر دو پا را با شدت‌های متفاوت درگیر می‌کند.
  • نوروپاتی دیابتی
  • نوروپاتی ناشی از الکل
  • آرتروز

دردهای ناشی از التهابات در پا

گاهی التهابات در مفصل زانو ناشی از تخریب، ضربه، آرتریت، بیماری‎های عفونی و یا به طور کلی موارد زیر نیز می‌توانند باعث درد در پا شوند:

• التهاب تاندون
  • التهاب مفاصل
  • عفونت استخوان و یا عفونت پوست و بافت نرم
  • گرفتگی عصبی رگ‌ها
  • گشاد شدن سیاه‌رگ یا همان واریس

پا درد ناشی از یک بیماری خطرناک

گاهی یک بیماری جدی و خطرناک می‌تواند باعث درد در پا شود، از جمله:

• غده‌های سرطانی
  • غده‌های غیرسرطانی و کیست درشت‌نی و ران پا
  • پرتس پا یا ساق پا که با کاهش جریان خون مفاصل ران، باعث کاهش و یا توقف روند رشد معمول پا می‌شود.

بنابراین در صورت وجود درد پا یا هرگونه ناراحتی در پا که بیش از چند روز است ادامه دارد و به درمان‌های خانگی پاسخ مناسب نداده است، باید به متخصص ارتوپد جهت بررسی و تشخیص علت آن مراجعه کنید.

پا درد ناشی از بیماری‌های پوستی

از جمله بیماری‌ها و موارد مربوط به پوست که باعث درد پا می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• قارچ‌های پوستی
  • پای ورزشکار
  • فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت و عفونی شدن آن

پا درد ناشی از اختلالات مکانیکی در پا

برخی از اختلالات مکانیکی کف پا می‌توانند درد پا را ایجاد کنند، از جمله:

• کف پای صاف
  • گودی بیش از حد در کف پا
  • فاشیای پلانتر

ریسک بروز پا درد در چه کسانی بیشتر است؟

پا درد ممکن است به هر دلیلی برای انسان پیش بیاید، اما ریسک به وجود آمدنش برای برخی افراد بیشتر است. این افراد عبارت‌اند از:

• خانم‌های باردار
  • ورزشکاران حرفه‌ای
  • افرادی که به‌طور مکرر و برای مدت زمان زیادی راه می‌روند و فعالیت دارند.
  • افرادی که اضافه وزن دارند و این اضافه وزن باعث افزایش فشار بر عضلات پا می‌شود.
  • افرادی که بیماری دیابت دارند؛ زیرا اگر سطح قند خون تنظیم و کنترل نشود، رگ‌ها آسیب‌دیده و بعد از مدتی تخریب می‌شوند. آن‌قدر این تخریب ادامه پیدا می‌کند تا رگ‌ها و عصب‌ها ملتهب شوند و بیمار درد شدیدی در پا، خصوصا در مچ پا، احساس کند.

زمان مراجعه به پزشک برای پا درد

مشاهده‌ی علائم اولیه توسط بیمار ممکن است، اما تشخیص علت پا درد به عهده‌ی پزشک متخصص ارتوپد است. زیرا همان‌طور که پیش از این گفته شد، پا درد می‌تواند علل زیادی داشته باشد که عدم توجه به آن و پیشگیری نکردن از روند پیشرفت بیماری، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کند. برخی دردها مانند دردهای ناشی از شکستگی که همراه با ورم و التهاب مفاصل است، بیمار را مجبور می‌کند که سریعا به پزشک مراجعه کند. برخی دردها ممکن است به صورت تدریجی خود را نشان داده که بهتر است بیمار متوجه آن باشد و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند. ممکن است درد به شکل ناگهانی همراه با علائمی همچون تورم و گرم شدن پا آغاز شود که نشان از بیماری‌هایی همچون لخته‌ی خون است و بهتر است بیمار بدون فوت وقت به اورژانس مراجعه کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

راه‌های تشخیص پا درد چیست؟

پزشک با معاینه‌ی چشمی و طرح پرسش‌هایی در مورد نوع درد، نحوه‌ی شروع و میزان آن تشخیص اولیه می‌دهد و بیمار را برای تشخیص نهایی به رادیوگرافی، سی تی اسکن و MRI ارجاع خواهد داد و پس از مشاهده‌ی نتیجه‌ی آن، روند درمان را آغاز می‌کند.

روش‌های درمان پا درد چیست؟

روش‌های درمان باتوجه به تشخیص پزشک و علت بیماری متفاوت است و نتیجه گرفتن نیاز به صبر و حوصله دارد. برخی از این روش‌های درمان عبارت‌اند از:

درمان‌های خانگی و خودمراقبتی

اولین اقدام در جهت تسکین و درمان برخی از دردهای پا، خودمراقبتی است. برخی از این دردها با استراحت، کمپرس سرد و گرم، حرکات کششی و ماساژ تسکین می‌یابند. در ابتدای درد بهتر است تا ۷۲ ساعت روزی سه بار و هر بار، نیم‌ساعت کمپرس سرد بر محل درد قرار داده شود. پس از ۷۲ ساعت باید اقدام به گرم کردن ناحیه‌ی مورد نظر با دوش آب گرم، کمپرس گرم و دستگاه‌های گرمازا کرد. این کار باعث دادن شوک به عضله و مفاصل می‌شود و جریان خون در رگ‌ها را افزایش می‌دهد. در طی این مدت بهتر است بیمار استراحت کند و از فعالیت‌هایی که درد را افزایش می‌دهند، بپرهیزد. همچنین بهتر است بیمار هنگام استراحت پای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهد.

کاهش وزن

برخی از دردهای پا به دلیل اضافه وزن و تحمیل فشار بیش از حد به عضلات و مفاصل پا به وجود می‌آید. بیمار با تشخیص پزشک و زیر نظر متخصص تغذیه، باید اقدام به کاهش وزن کند تا با رسیدن به وزن ایده‌آل، فشار مضاعف را از روی پاهایش بردارد.

دارو

داروها و مسکن‌های غیراستروئیدی و ضدالتهاب همچون ایبوپروفن، ناپروکسن و … به تسکین درد کمک می‌کنند که البته تاثیرشان موقتی‌ست و صرفا درد را کاهش می‌دهند و از بین نمی‌برند. در صورت گرفتگی عضله، می‌توان از داروهای شل‌کننده‌ی عضله همچون متوکاربامول استفاده کرد.

تزریق

یکی دیگر از روش‌های درمان، تزریق داروهای استروئیدی و اوزون تراپی در  ناحیه‌ی دردناک است که باید زیر نظر پزشک و در یک مرکز تخصصی توسط افراد ماهر انجام شود.

داروهای موضعی

برای تسکین دردها می‌توان از پماد و ژل‌های سرد و گرم موضعی مانند پیروکسیکام، رزماری، آیس مینرال و … استفاده کرد. بهتر است روزی سه مرتبه ناحیه‌ی دردناک را با پماد یا ژل مخصوص ماساژ داده و با یک باند کشی اقدام به گرم نمودن آن کرد. این کار باید تا زمان تسکین درد ادامه یابد.

ورزش

انجام حرکات کششی و قدرتی زیر نظر متخصص یکی دیگر از روش‌های درمانی‌ست که در کنار دیگر درمان‌ها به شکل مکمل استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی

روش دیگر درمان پا درد، فیزیوتراپی‌ست. بیمار با نظر پزشک به فیزیوتراپیست ارجاع داده می‌شود تا روند درمان را آغاز کند. فیزیوتراپی کمک می‌کند تا روند درمان سریع‌تر انجام شود و عضلات تقویت شوند. همچنین در حین انجام جلسات فیزیوتراپی، بیمار زیر نظر یک فیزیولوژیست یا آسیب‌شناس ورزشی اقدام به انجام حرکات ورزشی در جهت تقویت عضلات می‌نماید.

آب‌درمانی

بیمار با راه رفتن در استخرهای معمولی یا آب حاوی مواد معدنی که خاصیت درمانی دارند، می‌تواند بخشی از درد خود را تسکین دهد و همچنین عضلات پای خود را تقویت کند.

ماساژ

ماساژدرمانی باید توسط متخصص و توان‌بخشی ماهر در این زمینه انجام شود. متخصص این امر می‌تواند با ماساژ صحیح بخش زیادی از درد بیمار را تسکین دهد و آرامش را به عضلاتش بازگرداند.

مگنت‌درمانی

مگنت‌درمانی یکی دیگر از درمان‌های مکمل در پا است. در این روش مگنت‌ها در نواحی نزدیک به درد قرار داده می‌شوند و می‌توانند گرفتگی عضلات و دردهای مربوط به سیاتیک را کاهش دهند.

شوک‌درمانی

این درمان نیاز به بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی انجام می‌شود. بیمار طی چند جلسه در ناحیه‌ی درد شوک الکتریکی دریافت می‌کند و در بسیاری از موارد، فورا پا درد کاهش می‌یابد.

لیزردرمانی

از نور لیزر در جهت درمان و تسکین درد، التهاب و ورم بافت‌های آسیب‌دیده در مراکز ارتوپدی مجهز مانند مرکز ما استفاده می‌شود. در این روش نور لیزر سلول‌ها را برای بازسازی خود تحریک می‌کند و کمک می‌کند بافت آسیب‌دیده زودتر بهبود یابد.

جراحی

آخرین روش درمانی، جراحی است. جراحی در نواحی مختلف پا بسته به نوع درد بیمار انجام می‌شود تا ناحیه‌ی مورد نظر مستقیما توسط پزشک اصلاح یا حذف شود. جراحی پا بر نواحی مختلفی انجام می‌شود. جراحی زانو، جراحی تاندون، جراحی رباط صلیبی، جراحی مفاصل و … از جمله انواع جراحی‌های پا هستند. مراقبت‌های پس از جراحی به اندازه‌ی خود جراحی مهم است. پزشک ممکن است باتوجه به شرایط بیمار، برایش فیزیوتراپی، آب درمانی و یا ورزش را بعد از جراحی تجویز کند. همچنین فرد تا مدتی باید استراحت کند و برای راه رفتن از عصا یا ویلچر استفاده نماید تا عضلات پا فرصت بازسازی و بهبود خود را پیدا کنند.

پا دردیکی از دردهای شایع است که ممکن است برای هر شخصی در هر زمانی پیش بیاید. بهتر است بیمار در ابتدای بروز درد به پزشک مراجعه نموده تا پزشک بتواند پیش از آسیب و تخریب شدید اقدام به درمان بیمار نماید. مهم است که بیمار به پزشک خود اعتماد کرده و با صبر و حوصله مراحل درمان از خودمراقبتی تا جراحی را پیش ببرد و به زندگی عادی برگردد.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.