درد ساق پا

درد ساق پا را اصولا ورزشکاران، دوندگان و رقاصان تجربه می کنند و این درد؛ به درد موجود در طول لبۀ داخلی استخوان ساق پا (درشت نی) مربوط است. فعالیت های بدنی شدید مانند دویدن می تواند باعث درد ساق پا شود به خصوص زمانی که فرد به تازگی شروع به ورزش کرده است.

خوشبختانه با روش های ساده اعم از استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ و تمرینات کششی می توان این درد را تسکین بخشید اما در صورتی که با رعایت کردن این موارد همچنان دردتان ادامه داشت و یا تشدید پیدا کرد نیاز است که به یک کلینیک ارتوپدی مراجعه کنید تا پس از بررسی های لازم وجود برخی بیماری های مربوط به ساق پا مانند شکستگی استرسی، التهاب تاندون و سندرم کمپارتمان مزمن رد شود و سپس  اقدامات درمانی لازم تجویز شود.

کلینیک دکترمیر
در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

علت درد ساق پا چیست؟

به طور کلی، درد ساق پا  در نتیجه کار کشیدن بیش از حد از این عضو ایجاد می شود.

این درد اصولا در اثر تغییرات ناگهانی در حین فعالیت های بدنی یا ورزش ایجاد می شود مانند افزایش تکرار دفعات انجام یک حرکت ورزشی، افزایش تعداد روزهایی که در طی هفته ورزش می کنید و یا تغییر در مدت زمان یا شدت حرکات ورزشی باشد مانند دویدن در مسافت طولانی یا دویدن روی تپه.

سایر عواملی که می تواند علت ایجاد درد در ساق پا باشد عبارتند از:

• ورزش کردن با کفش نامناسب
  • کف پای صاف
  • پارگی عضله دوقلو
  • پارگی تاندون آشیل
  • ترومبوز وریدهای عمقی

دونده ها، رقصنده ها و سربازان بیشتر از سایر افراد در معرض خطر بروز درد ساق پا قرار دارند.

علائم

رایج ترین نشانه درد ساق پا؛ دردی است که در امتداد مرز استخوان درشت نی تجربه می شود و گاهی می تواند همراه با کمی ورم باشد.

سایر علائم درد در ساق پا عبارتند از:

• قبل و بعد از ورزش کردن و فعالیت بدنی شدید ایجاد می شود.
  • با لمس ناحیه درد تشدید پیدا می کند.
  • درد تیز و خنجری یا کند و ضرباندار؛

چه زمانی برای درد ساق پا به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتیکه دردتان با استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ و مصرف مسکن های معمولی کاهش پیدا نکرد نیاز است که به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

تشخیص درد ساق پا

پس از توضیح علائم بیماری و سوابق پزشکیتان به پزشک متخصص ارتوپدی، ایشان ساق پایتان را معاینه می کند. تشخیص دقیق بسیار مهم است چرا که ممکن است در برخی موارد این درد نشان از مشکلات و بیماری های جدی تری باشد، بنابراین در انتخاب بهترین متخصص ارتوپدی دقت داشته باشید.

در صورتی که درد ساق پا دارید حتما در هنگام معاینه به پزشک اعلام کنید که دقیقا کدام قسمت درد را احساس می کنید، آیا این درد همراه با ورم است یا خیر و چه علائمی همراه با این درد است.

علت های مخاطره آمیز درد ساق پا مانند پارگی عضله دوقلو علائم خاصی دارد به این صورت که فرد در هنگام پرش یا دویدن احساس تیرخوردگی به ساق پا می کند و توانایی حرکت را از دست می دهد. یکی دیگر از علت های خطرناک درد ساق ترومبوز وریدهای عمقی است که در افرادی که تحرک زیادی ندارند، از قرص های ناباروری استفاده می کنند و یا استعداد خانوادگی دارند دیده می شود. در صورتی که قطر ساق پای فرد افزایش پیدا کند و یا دچار ورم شود، نیاز به معاینات تخصصی دارد که در صورت تشخیص ترومبوز وریدهای عمقی شیوه درمانی لازم تجویز خواهد شد.

پزشک متخصص ارتوپدی برای رد احتمال سایر بیماری های ساق پا ممکن است عکسبرداری را تجویز کند. مشکلات بسیار زیادی اعم از شکستگی استرسی، سندرم کمپارتمان مزمن و التهاب تاندون می تواند باعث درد ساق پا شوند.

سندرم کمپارتمان مزمن

سندرم کمپارتمان مزمن یک عارضه غیر رایج است که دارای علائمی همانند درد ساق پا است. این سندرم می تواند بسیار دردناک باشد که زمانی که فشار بین عضلات به سطح خطرناکی می رسد، اتفاق می افتد. سندرم کمپارتمان مزمن اصولا در هنگام ورزش کردن بروز پیدا می کند و پس از قطع فعالیت درد فروکش می کند.

آزمایشاتی که برای تشخیص سندرم کمپارتمان مزمن انجام می گیرد شامل اندازه گیری فشار بین اجزای پا، قبل و بعد از ورزش کردن است.

درمان های غیرجراحی

• استراحت کردن

به دلیل اینکه در اکثر مواقع علت این درد کار کشیدن بیش از حد از این عضو می باشد، استراحت چند هفته ای و عدم انجام فعالیت های سنگین می تواند باعث تسکین درد شود.

• مصرف های داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب

داروهایی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین می توانند به کاهش درد و ورم کمک کنند.

• استفاده از کمپرس یخ

چندین بار در روز به مدت 20 دقیقه کمپرس یخ را روی  محلی که احساس درد می کنید قرار دهید.

• بستن ساق بند طبی

بستن ساق بند طبی می تواند از ورم بیشتر جلوگیری کند.

• انجام تمرینات کششی

کشش عضلات پا باعث می شود که درد ساق پا کمتر شود.

• کفش استاندارد بپوشید

استفاده از کفش استاندارد با قالب خوب می تواند به کاهش فشار وارده به ساق پا کمک کند.

• ارتز

افرادی که کف پای صافی دارند و دائما احساس درد ساق پا دارند، می توانند از ارتز استفاده کنند.

• استفاده از نوار درمانی کشی یا کینزیوتیپ

چنانچه قبل از دویدن از این نوار استفاده کنید، میزان فشار وارده به ساق پا کاهش پیدا می کند و جریان خون از طریق گرما و فشار افزایش پیدا می کند و همچنین از عضلات ساق پا نیز محافظت می کند.

• اولتراسوند، gratson و تحریک الکتریکی

پزشک با استفاده از اولتراسوند باعث افزایش گردش خون در نواحی عمقی ساق پا می شود و در نهایت باعث کاهش ورم و درد می شود. تکنیک gratson نیز باعث شل شدن عضلاتی می شود که دچار گرفتگی شده اند و همچنین موجب تسهیل گردش خون می شود.

همچنین برخی از پزشکان از روش تحریک الکتریکی عضله استفاده می کنند، که با استفاده از پالس های نور، می توان باعث شل شدن عضلات ساق پا شود و باعث افزایش گردن خون در ناحیه شود که در نهایت باعث کاهش درد ساق پا می شود.

• بازگشت به ورزش

درد ساق پا اصولا با استراحت و انجام روش های گفته شده بهبود پیدا می کند. اما به این نکته توجه داشته باشید که قبل از بازگشت به انجام فعالیت های ورزشی، باید حداقل به مدت دو هفته هیچ گونه دردی نداشته باشید. و همچنین پس از بازگشت به ورزش به این نکته توجه داشته باشید که فعالیتتان با شدت کمتری و مدت زمان کمتری انجام شود.

قبل از ورزش نیز حتما بدنتان را گرم کنید و با انجام حرکات کششی بدنتان را آماده کنید

جراحی

خوشبختانه تعداد بسیار کمی از افراد برای درمان چنین دردی به عمل جراحی نیاز پیدا می کنند. و در صورتی که بدن فرد به روش های غیرجراحی پاسخگو نباشد این روش انتخاب می شود.

روش های پیشگیری

• کفش های استاندارد بپوشید.
  • مطمئین شوید که کفی کفشتان جذب کننده ضربات است و در صورتی که کف پای صافی دارید استفاده از کفی مناسب فراموش نشود.
  • گرم کردن بدن قبل از ورزش کردن، فراموش نشود.
  • شدت انجام فعالیت های ورزشی را به آرامی شدت ببخشید.
  • از راه رفتن بر روی سطوح ناهموار و شیب دار پرهیز کنید.

درد ساق پا را اصولا ورزشکاران یا رقاصان تجربه می کنند که در اکثر مواقع با استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ و مصرف کردن برخی

مسکن ها تسکین پیدا می کند. اما در صورتی که این درد پس از چند هفته استراحت و انجام موارد گفته شده تسکین پیدا نکرد نیاز است که به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا ایشان پس از عکسبرداری های لازم وجود برخی بیماری های مربوط به ساق پا مانند شکستگی استرسی، تاندونیت، سندرم کمپارتمان مزمن و … را رد کند و سپس بهترین روش درمانی را برای کاهش درد بیمار انتخاب کند.

کلینیک ارتوپدی دکتر میر با بهره مندی از بهترین تجهیزات و بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران در زمینه تشخیص و درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

کلینیک دکترمیر