کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد کف پا نشانه چیست؟

یکی از گام‌های نخست در درمان دردهای کف پا، آگاهی از این نکته است که درد کف پا نشانه چیست؟. دردهای کف پا می‌توانند دلایل گوناگونی داشته باشند و هر یک بسته به شدت باید مورد درمان قرار گیرند. در کل دو منشاء کلی برای دردهای کف پا وجود دارند، اول دردهای راجعه که به دلیل آسیب در نواحی دیگر در کف پا بروز می‌کنند و سپس دردهای مرتبط با خود پا که منجر به درد کف پا می‌شوند. پس از شناسایی آنکه درد کف پا نشانه چیست؟ نوبت به درمان می‌رسد. عدم درمان دردهای کف پا علاوه بر ناتوان کننده ساختن بیمار در راه رفتن، عدم تعادل و احتمال آسیب‌های بیشتر وی ممکن است با توجه به وجود علت درد در نواحی دیگر ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد. مرکز تخصصی ما با هدف ارائه بهترین خدمات پزشکی به بیمارانی که از درد پا رنج می‌برند، گروهی از متخصصان زبده را گرد هم آورده است.


کلینیک دکترمیر
در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

 

درد کف پا نشانه چیست؟

 

 

درد کف پا نشانه چیست؟

برای آنکه به این نکته بپردازیم که درد کف پا نشانه چیست؟ باید بدانیم علل درد کف پا چیست. در کل علل دردهای کف پا به دو گروه تقسیم می‌شوند. دسته اول درد‌های راجعه که ناشی از انتشار درد از نواحی دیگر بدن می‌باشد و شامل مشکلاتی چون دیسک کمر، دیابت، آرتروز، آسیب زانو و در نهایت مشکلات و آسیب‌های لگن و دسته دوم دردهای مرتبط با مشکلات خود پا از جمله خار پاشنه، فاسئیت پلانتار، کف پای صاف، کف پای دارای قوس بیش از حد، متاتارسالژی،رگ به رگ شدن و کشیدگی تاندون و لیگامان، میخچه و زگیل، انواع عفونت، ضربه‌ و شکستگی و غیره می‌باشد.

 

درد‌های راجعه، درد کف پا نشانه چیست؟

دیسک کمر

متأسفانه یکی از علائم دیسک کمر انتشار درد تا پاها است. بسته به محل قرارگیری و شدت آسیب دیسک علائم دیسک کمر متغییر خواهد بود. برخی از دیسک‌های کمر علامتی خاصی ندارند و احتمالاً فردی که دچار این آسیب دیدگی شده متوجه علائم دیسک نشود. با این حال بیشتر دیسک‌های کمر در بخش پایین کمر بروز کرده و می‌تواند باعث پدیداری علائم در باسن، پاها و قسمت تحتانی پا تا کف آن شود. غالباً علت درد پا در چنین شرایطی فشار اضافی دیسک روی اعصاب نخاعی در حین عبور از کانال نخاع می‌باشد.

آرتروز

بدتر شدن ناگهانی شرایط آرتروز در درازمدت در افراد میانسال به دلیل ساییدگی، تحلیل و تورم بافت داخل و اطراف مفاصل ازجمله مفاصل پنجه و پاشنه پا می تواند منجر به درد کف پا باشد. درمان آرتروز شامل پوشیدن کفش مناسب جهت کاهش فشار وارده بر مفاصل، مصرف مسکن و داروهای ضدالتهاب، انجام فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی می‌باشد.

دیابت

در نتیجه ابتلا به دیابت ممکن است نوروپاتی دیابتی بیماری از شاخه مشکلات عصب ایجاد می‌شود. افرادی که به دیابت مبتلا هستند در گذر زمان دچار آسیب‌دیدگی عصبی در کل نواحی بدن می‌شوند. در برخی افراد آسیب وارده به اعصاب فاقد هر گونه علامت خاصی خواهد بود حال آنکه در سایر افراد علائمی از جمله درد، سوزش،  بی‌حسی دست‌ها، بازوها، پاها و ناحیه کف پا بروز می‌کند. افزون بر این مشکلات عصبی می‌توانند سایر اندام‌های بدن از جمله سیستم گوارشی، قلبی و اندام‌های جنسی را تحت تاثیر  قرار دهند.

چاقی

گاهی در پاسخ به این سوال که درد کف پا نشانه چیست با پاسخ چاقی مواجه می‌شویم. اضافه وزن می‌تواند با اعمال فشار مضاعف بر روی پا‌های شما منجر به بروز درد در آنها شود. فشار وارده به پاها حین راه رفتن و حین دویدن به ترتیب ۲ تا ۳ و ۵ برابر وزن بدن خواهد بود؛ از همین رو در حالی که چند کیلو اضافه وزن ممکن است تفاوت زیادی در سایز شما ایجاد نکند، اما با اعمال فشار مضاعف بر روی پا تا حد زیادی بر روی سلامت پاها وکف پای شما تاثیر می‌گذارد.

دردهای مرتبط با مشکلات خود پا در کف پا نشانه چیست؟

مشکلات فاسیای کف پا وخار پاشنه

فاسیای کف پا یک نوار فیبری ضخیم در امتداد کف پا است. نوار فاسیا انحنای کف پا را حفظ کرده و به انتقال نیرو حین حرکت کمک می‌کند.

رایج‌ترین مشکل در این رابطه فاسئیت پلانتار است. با کشیدگی بیش از حد فاسیای کف پا در اثر ایستادن طولانی مدت روی پاها، افزایش ناگهانی حرکت بدن و یا تغییر در وضعیت قرارگیری پا روی زمین، فاسیای کف پا دچار التهاب و تورم می‌شود. این مسئله اغلب با ایجاد خار پاشنه همراه است. معضل خار پاشنه بواسطه رشد بیش از حد استخوان در اثر کشیدگی مدام در نقطه اتصال فاشیای کف پا به استخوان روی می‌دهد. در دراز مدت فشار مداوم نوار فاسیت‌ پلانتار کف پا روی استخوان پاشنه، در محل اتصال این دو یک زائده‌ی استخوانی ایجاد می‌کند. فشار نوار فاسیت‌پلانتار که به استخوان پاشنه وارد می‌شود عموماً به واسطه عملکرد غیرطبیعی پا و یا وضعیت قرارگیری بد پا در حین ایستادن یا راه رفتن است. در واقع دلایلی مشابه التهاب فاسیت پلانتار (و درد خار پاشنه)، نهایتاً به شکل‌گیری خار پاشنه و پاشنه درد منتهی می‌شوند.

یکی از رایج ترین علل درد کف پا، فاسئیت کف پا است که معمولاً پس از انجام فعالیت یا استراحت طولانی مدت (برخاستن از خواب) بروز کرده و باعث ایجاد درد در کف پا می‌شود.

از مشکلات غیرمتداول در ارتباط با درد فاسیای کف پا، فیبروماتوز کف پا است. این بیماری در اثر برآمدگی در ناحیه فاسیای کف پا و معمولاً در قسمت میانی انحنای کف پا ایجاد می‌شود و اغلب باعث ایجاد درد در حین راه رفتن می‌شود که علت آن اعمال فشار به کف پا به خاطر برآمدگی است.

کف پای صاف

برخی از پزشکان ارتوپد در مواجه با این سوال که درد کف پا نشانه چیست؟، یکی از علل را کف پای صاف پا عنوان می‌کنند. کف پای صاف که به آن صافی کف پا نیز می‌گویند، معضلی است که معمولاً در اثر از بین رفتن کامل انحنای کف پا بروز می‌کند و در این شرایط کل کف پا روی زمین قرار می‌گیرد. کودکان در حین تولد کف پای صاف دارند، اما با رشد کودک، انحنای کف پا به تدریج شکل می‌گیرد. در کل، 30 درصد افراد هیچگاه دچار یا قوس کف پا یا انحنا نخواهند داشت. افزون بر این، چنین مشکلی می‌تواند در سنین بالاتر به دلیل عواملی چون بیماری، بارداری، آسیب دیدگی، تحت فشار بودن بیش از حد پا یا به عنوان بخشی از فرآیند افزایش سن نیز ایجاد گردد.

بسیاری از افراد مبتلا به کف پای صاف، هیچگونه علائم و یا ناراحتی خاصی در این رابطه احساس نمی‌کنند، با این حال برخی افراد به خاطر این مشکل با مشکلاتی چون درد کف پا و یا درد زانو یا درد کمر مواجه می‌شوند. افراد دارای کف پای صاف در حین ایستادن یا راه رفتن فوراً با خستگی پای خود مواجه می‌شوند و قادر به بلند شدن روی سر انگشتان خود نیستند. این دسته از افراد که با مشکل درد ناحیه کف پا مواجه هستند، می‌توانند با انجام تمرین‌های حرکتی یا استفاده از کفش‌های طبی دارای کفی‌های مخصوص و همچنین پا برهنه راه رفتن و نپوشیدن کفش، این مشکل را رفع نمایند.

یکی از مهمترین راهکارها برای درمان اختلالات آناتومیکی چون صافی کف پا استفاده از کفی‌های طبی مخصوص و قالب گیری شده منحصربفرد برای هر فرد خواهد بود. بسیار حائز اهمیت است که افرادی که از این بیماری رنج می‌برند با مراجعه به متخصص ارتوپدی یک کفی مخصوص قالب گیری شده با توجه به آناتومی خود تهیه نمایند.

ساده‌ترین روش تشخیص صافی کف پا، قرار دادن پا در آب و سپس قرار دادن آن بر روی سطح همواری چون کاغذ ضخیم است. به این ترتیب تصویری از جای پای فرد ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی هر چه بخش بزرگتری از کف پا در تصویر قابل مشاهده باشد، به معنی گسترده‌تر بودن صافی کف پای فرد است.

کف پای دارای قوس بیش از حد

قوس بیش از حد کف پا زمانی روی می‌دهد که در آن کف پای بیمار دارای انحنایی بیش از حد طبیعی است.  این انحنای مضاعف، فشاری که به برآمدگی کف پا در نزدیکی انگشت شست و پاشنه پا حین راه رفتن و ایستادن وارد می‌شود را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. درست مشابه گودی کمر، قوس و انحنای بیش از حد و غیرطبیعی کف پا می‌تواند علائم و نشانه‌هایی از جمله درد در کف پا و عدم پایداری برای بیمار را به دنبال داشته باشد. این مشکل می‌تواند در هر سنی بروز کرده و یکی از پاها یا هر دو پای بیمار را تحت تاثیر خود قرار دهد. یکی از روش‌های غیرجراحی برای درمان این مشکل استفاده از کفی‌های قالب‌گیری شده و مطابق با آناتومی هر فرد می‌باشد، این کفی‌ها به دلیل طراحی منحربفرد و اختصاصی برای هر فرد بسیار کاربردی خواهند بود. روش غیرجراحی شامل اصلاح کفش بیمار، استفاده از وسایل طبی برای جبران انحنای بیش از حد پا، استفاده از بریس بوده و در صورت عدم بهبود بیماری بواسطه درمان‌های غیرجراحی و عدم کاهش درد، پزشک برای کمک به ایجاد ثبات در بیمار جراحی را پیشنهاد خواهد داد.

  متاتارسالژی

اعصاب بسیار کوچکی که بین استخوان‌های متاتارسال کف پا قرار دارند ممکن است دچار گیر افتادگی شوند. متاتارسالژی در ار فشار ناشی از سر یکی از استخوان‌های متاتارسال به استخوان دیگر روی می‌دهد و عصب گیرافتاده رفته رفته ملتهب می‌شود. همین مسئله باعث بروز بیماری متاتارسالژی می‌شود. فشاری ک به پنجه پا وارد می‌شود می‌تواند باعث تشدید علائم گردد. علت آن است که با  هر گام استخوان‌های متاتارسال روی هم ساییده شده و منجر به افزایش التهاب عصب می‌گردند. متاتارسالژی یک اختلال بسیار شایع و  دردناک است که اغلب در اثر التهاب کف پا به وجود می‌آید و در میان ورزشکاران، افراد مسن و افراد دارای کفش‌های نامناسب بسیار شایع است. با این حال به طور کلی درد پنجه پا قابل درمان است. روش‌های درمانی برای این بیماری معمولاً شامل استراحت دادن به پا، استفاده از کمپرس یخ برای رفع تورم و استفاده از داروهای ضدالتهاب می‌باشد.

رگ به رگ شدن و کشیدگی تاندون و لیگامان

از دیگر پاسخ‌هایی که در برابر درد کف پا نشانه چیست؟مطرح می‌شود، می‌توان به کشیدگی تاندون و لیگامان اشاره کرد. رگ به رگ شدن، کشیدگی و پارگی تاندون‌ها و لیگامان‌ها یا رباط‌های پا می‌تواند در اثر یک حادثه شدید و ناگهانی بروز کرده یا بر اثر وارد شدن فشار‌های مداوم و مکرر به پا بوجود بیاید. کشیدگی لیگامان عموماً در محل اتصال رباط به استخوان در هر دو سوی رباط و یا در کناره‌های آن ایجاد می‌شود. از علائم کشیدگی و پارگی لیگامان درد متمرکز و بی‌ثباتی در مفصل هستند.

میخچه- پینه

در اثر ضخیم‌ شدن‌ یا برجسته شدن لایه‌های‌ خارجی‌ پوست میخچه بروز می‌کند كه‌ معمولاً روی‌ نواحی‌ استخوانی‌ مثل‌ مفاصل‌ انگشتان‌ پا را درگیر می‌نماید.

 با این حال پینه‌ ضخیم ‌شدن‌ بدون‌ درد پوست‌ است كه‌ بواسطه فشار یا تحریك‌ مداوم‌ ناحیه کف پا بروز می‌کند.

شکستگی‌های در اثر فشار و ضربه

یکی دیگر از علل متداول درد کف پا، ایجاد شکستگی در اثر فشار و ضربه است. این شکستگی‌ها معمولاً به خاطر اعمال فشار بیش از حد به یکی از استخوان‌های پا در حین فعالیت‌هایی از جمله پریدن و دویدن ایجاد شده و بطور خاص در فعالیت‌های تکراری و با افزایش یکباره سطح فعالیت توسط یک فرد بروز می‌کند. با وجود احتمال کوچک بودن شکستگی در این حالت، درد ناشی از آن بسیار شدید است.

شکستگی در اثر فشار استخوان‌های کف پا (ناوی) در ناحیه کف پا درد خفیف تا شدید ایجاد می‌کند.

تاندونیت تیبیال خلفی

عضله ساقی خلفی حامی انحنای میانی کف پا است و مشکل تاندونیت تیبیال خلفی معمولاً به دلیل کاربرد بیش از حد این عضله در حین فعالیت‌هایی چون ورزش‌های دارای سطح برخورد بالا از جمله فوتبال یا تنیس یا در نتیجه آسیب دیدگی‌هایی مثل زمین خوردن می‌باشد. این مشکل با التهاب یا حتی پارگی تاندون همراه است و می‌تواند باعث درد ناحیه کف پا شود. این درد معمولاً با فعالیت یا ایستادن به مدت طولانی تشدید می‌شود. در صورت ادامه دار بودن این مشکل، بخش داخلی پا (انحنا یا قوس میانی کف پا) به تدریج انحنای خود را از دست داده و در نهایت کف پا صاف خواهد شد.

ساده‌ترین روش تشخیص این بیماری ایستادن بر روی یک پا و بلند کردن بدن روی سر انگشتان است. چنانچه فرد قادر به انجام این کار نباشد، احتمالاً دچار مشکل تاندونیت تیبیال خلفی شده است. روش‌های درمانی در این حالت معمولاً شامل استراحت، یخ درمانی، تمرینات حرکتی و درنهایت استفاده از کفش و کفی طبی و فیزیوتراپی است.

سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال با فشاری که در حین عبور از تونل تارسال به عصب تیبیال در بخش میانی استخوان قوزک پا ایجاد می‌شود، بروز می‌کند. این مشکل به درد ناحیه کف پا و ایجاد احساس گز گز در آن منتهی می‌شود. در این شرایط بی‌حسی پاشنه پا اغلب تا انگشت شست و سه انگشت مجاور آن کشیده می‌شود. علاوه بر این، احتمال دارد تحت این شرایط احساس گرما و سرما در امتداد ناحیه کف پا ایجاد شود.

سندرم تونل تارسال در نتیجه معضلاتی که به محدود شدن فضای ناحیه تونل تارسال منتهی می‌شود، از جمله تشکیل کیست، برآمدگی، زائده‌های استخوانی و ورم ناشی از آسیب‌دیدگی در ناحیه قوزک یا تومور ایجاد می‌گردد.

گرفتگی پا

اسپاسم‌‌های ناگهانی و یکباره عضلات پا منجر به گرفتگی پا می‌شود. این اتفاق از بدیهی‌ترین علل بروز درد کف پا است، با این حال می‌تواند در هر نقطه از کف پا یا زیر زانو بروز کند. معمولاً، این درد فقط برای چند ثانیه ادامه دارد، اما در صورت جدی‌تر شدن مشکل، درد ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته باشد.

در اغلب مواقع، گرفتگی پا هیچ دلیل مشخصی ندارد، با این حال دلایل احتمالی گرفتگی پا شامل رژیم غذایی، تضعیف و سفتی عضلات، از دست دادن آب، کاهش جریان خون و خستگی است. گاهی، گرفتگی پا می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر باشد. به همین خاطر در صورتی که مکرراً با این مشکل مواجه شدید، در این خصوص با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهترین راهکار برای کاهش دفعاتی که درد در ناحیه کف پا بروز می‌کند ناشی از گرفتگی انجام تمرینات ورزشی، نوشیدن کافی آب، گرما درمانی، استفاده از استرچر انگشتان پا و پوشیدن کفش‌های مناسب است.

درد کف پا نشانه چیست و پوشیدن کفش نامناسب چه نقشی دارد؟

بی‌شک کفش مناسب نقش مهمی در احساس ایجاد شده در پاها دارد. معمولاً پوشیدن کفش‌های نامناسب و به ویژه کفش‌های دارای سطح حمایت کمتر از انحنای کف پا یا پوشیدن کفش هایی که بسیار تنگ هستند می‌تواند منجر به بروز درد ناحیه کف پا شود.

نقش کفش زمانی حائز اهمیت خواهد شد که فرد مدت زمان طولانی روی پاهای خود بیایستد یا فعالیت‌های ورزشی مثل پریدن انجام دهد. کفش‌ها باید از پا حفاظت کرده و راحت و نرم باشند. به علاوه کفش می‌بایست دارای سطح مناسب قوسی شکل جهت حمایت از انحنای کف پا بوده و عرض مناسب داشته باشد.

تشخیص درد کف پا

برای تشخیص، پزشک اطلاعاتی در مورد شرح کامل سلامتی بیمار به دست می آورد در صورت لزوم معاینه فیزیکی در زیر ذکر شده انجام می دهد:
پزشک هر دو پا را از نظر فیزیکی معاینه می کند، با حرکت و لمس پا و کف بوسیله ی دست و ایجاد فشار بر این نواحی بدشکلی ها، تغییر استخوان ها را می سنجد .
پزشک عملکرد ماهیچه های پا را توسط حرکت کردن و نگه داشتن پا در مقابل یک جسم سخت ارزیابی می کند. در هنگام دویدن یا راه فتن درد بروز کند ، پزشک علت آن را بررسی می کند.
علاوه بر این، اعصاب پاها برای ارزیابی هرگونه آسیب در این ناحیه مورد بررسی قرار می گیرد
ازمایش های تصویربرداری با اشعه ایکس، ام آر آی و اسکن استخوان ها می تواند سبب تشخیص تغییرات استخوانی شود.

درمان درد کف پا

نحوه درمان درد کف پا به علت آن بستگی دارد. به همین دلیل تشخیص صحیح علت درد نقش تعیین کننده ای در انتخاب بهترین روش درمان درد کف پا دارد. گاهی اوقات می توان از داروهای ضد التهاب و مسکن ها برای درمان درد کف پا استفاده کرد اما استفاده خود سرانه دارو ها و بدون مشورت با پزشک ممکن است عوارضی در پی داشته باشد.

درمان درد کف پا با جراحی

یک پزشک متخصص یا جراحی پا و مچ پا در مورد روش های درمانی که بهترین پاسخگویی را برای بیمار را دارد ، با وی صحبت می کند و موثرترین روش را برای بیمار در نظر می گیرد. معمولا درصد کمی از بیماران ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند و تا حد امکان پزشک از درمان های غیر جراحی توصیه می کند. اگر چندماه از درمان غیر جراحی گذشت اما همچنان درد کف پا درمان نشد، از درمان های جراحی استفاده شود.

سخن پایانی

درد کف پا نشانه چیست؟ سوالی که پاسخ به آن می‌تواند علت بسیاری از دردهای کف‌ پا را توجیه کرده و به بیماران مبتلا به درد کف پا در درمان کمک کند. ابتدا علت بروز درد کف پا را بیابید و سپس اقدام مقتضی برای درمان را در پیش بگیرید. گاهی درد و مشکلات کمر و دیسک کمر نیز می‌تواند ناشی از اختلالات آناتومیک کف پا باشد. استفاده از کفی‌های طبی جزو ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین رویکردهای درمانی درد کف پا محسوب می‌شود. مرکز فوق تخصصی ما با سال‌ها سابقه در حوزه درمان دردهای کف پا زیر نظر پزشکان متخصص و با استفاده از قالب‌گیری مناسب در از بین رفتن دردهای کف پا که علل موضعی دارند، نقش اساسی داشته و آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.


کلینیک دکترمیر
در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید