کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان پادرد

درمان پادرد بستگی دارد به علت اصلی که باعث ایجاد درد شده است. درواقع پادرد وقتی رخ می دهد که اعصاب پا به محرک ها مثل فشار زیاد، دمای بالا یا پایین و موارد شیمیایی که می توانند توسط بافت های آسیب دیده ترشح شوند، پاسخ می دهند. پادرد می توان به صورت مبهم، احساس سوزش، بی حس بودن، سوزن سوزن شدن و انتشار یابنده باشد. شدت پادرد نیز می تواند از خفیف تا شدید بسته به علت آن، متغیر باشد. همچنین می تواند به صورت حاد یعنی شروع ناگهانی و کوتاه مدت و یا به صورت مزمن و دائمی باشد. آسیب هایی که طی مسابقات ورزشی و یا تصادفات رخ می دهند معمولا باعث ایجاد پادرد حاد می شوند و فرد علت پادرد را می داند. اما بعضی از آسیب های ورزشی، حاد نیستند و طی زمان طولانی ایجاد می شوند مثل شکستگی های استرسی. در مورد پادرد دو مسئله مهم وجود دارد. اول اینکه فرد اتفاقات حوالی پادرد را به خاطر داشته باشد و آن ها را برای پزشک بیان کند تا با مشورت یکدیگر علت پادرد را متوجه شوند. دوم اینکه فرد حتما پیگیر درمان پادرد خود باشد زیرا در صورت عدم درمان و یا درمان نا مناسب، پادرد می تواند به دردی مزمن تبدیل شود و روند عادی زندگی فرد را مختل کند. پس در صورتی که درد پا به صورت خود به خود و یا بعد از مراقبت های اولیه، بهبود پیدا نکند لازم است که حتما به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید زیرا عدم رسیدگی به پادرد می تواند باعث عوارض ناگواری همچون فلج عضلات، تخریب مفاصل، آسیب های عروقی، نیاز به عمل های جراحی سنگین و حتی نیاز به قطع کردن پا می شود. اگر به دنبال اطلاعات مفید و کاربردی درباره پادرد و درمان پادرد هستید با ما همراه باشید. داشتن این اطلاعات به شما کمک می کند تا با پزشک خود راحت تر صحبت کنید و روند درمان را بهتر و سریع تر طی کنید.

Treatment-of-foot-pain

 

 

در مجموعه ما نیز تیمی از پزشکان متخصص و کار بلد در حال فعالیت هستند که می‌توانند پاسخ تمامی سؤالات شما در این زمینه را برایتان توضیح دهند. برای ارتباط و مشاوره با این متخصصان دلسوز می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با ما

 انواع پادرد

قبل از هرچیز به این نکته توجه داشته باشید که در اصطلاح پزشکی، منظور از پا، ناحیه مچ به پایین است (foot) در حالی که در اصطلاح عوام، به کل اندام تحتانی که شامل ران، زانو، ساق پا، مچ پا و کف پا و انگشتان می شود پا گفته می شود. پادرد ها اغلب به سه دسته اسکتی عضلانی، عصبی و عروقی تقسیم می شوند و هر کدام از آن ها می تواند با دیگری هم پوشانی داشته باشد. درد های اسکلتی عضلانی پا را می توان به دو دسته دردهای تخریبی و التهابی تقسیم بندی کرد. درد های التهابی پا در اثر بیماری های روماتیسمی و خود ایمنی مثل آرتریت روماتوئید رخ می دهند در حالی که درد های تخربی در اثر استفاده زیاد و بیش از حد و یا التهاب و تخریب و کشیدگی ناشی از فشار غیر طبیعی ایجاد می شوند (مثل آرتروز و پیچ خوردگی). اگر عضله، تاندون یا لیگامان دچار کشیدگی شود، هر دردی که احساس شود جز دسته درد های اسکلتی عضلانی پادرد تقسیم بندی می شود. کرامپ های شبانه، سندرم کپارتمان(کاهش فشار خون و اکسیژن در اندام در اثر افزایش فشار بافتی) و شکستگی های استرسی نیز از انواع درد های اسکلتی عضلانی پادرد محسوب می شوند. درد های عصبی پادرد می توانند حتی در هنگام استراحت بروز یابند و شامل سندرم پای بی قرار (RLS)، نوروپاتی، سیاتیک و آسیب اعصاب و درد های ارجاعی می شوند. درد های ارجاعی می توانند ناشی از اختلالات باسن، تحریک اعصاب سبکه کمری و یا فتق دیسک بین مهره ای که درد آن به پا می زند باشد. در موارد عروقی پادرد، درد با تغییر رنگ پوست همراه است. از این دسته می توان به ترومبوز ورید های عمقی (DVT)، بیماری های شریان های محیطی (PAD)، سلولیت، عفونت ها و واریس های وریدی اشاره کرد. در قسمت بعدی به بیان جزئیات میپردازیم.

علل پادرد

پادرد یا احساس ناراحتی در پا می تواند از یک درد مبهم تا یک درد شدید خنجری متفاوت باشد. اغلب پادرد ها در اثر استفاده زیاد یا آسیب های خفیف ایجاد می شوند و ممکن است در زمان کوتاهی بهبود یابند. در عین حال، در بعضی افراد ممکن است یک علت جدی باعث پادرد شده باشد. بنابریان در صورت تجربه پادرد شدید و یا دائمی، حتما بلافاصله به پزشک متخصص و مجرب مراجعه فرمایید تا با دریافت درمان مناسب، از بدتر شدن علائم پیشگیری کنید و سیر بهبودی بهتری را در پیش داشته باشید. در ادامه به بعضی از شایع ترین علل پادرد می پردازیم:

گرفتگی عضلانی

 یک علت اولیه پادرد می تواند یک گرفتگی یا اسپاسم عضلانی باشد که اغلب از آن به نام “a charley horse” یاد می کنند. گرفتگی عضلانی اغلب باعث ایجاد یک پادرد ناگهانی و تیز می شود. عضله ای که دچار گرفتگی و انقباض شده است اغلب به صورت یک توده زیر پوست قابل مشاهده است و گاهی اوقات قرمزی و تورم نیز در اطراف ناحیه درگیر رویت می شوند. خستگی عضلانی و کم آبی ممکن است باعث ایجاد گرفتگی های عضلانی مخصوصا در ناحیه ساق پا شوند. بعضی دارو ها مثل استاتین ها و داروهای ادرار آور (statins and diuretics) ممکن است باعث ایجاد گرفتگی عضلانی و پادرد در بعضی افراد شوند.

آسیب ها

پادرد می تواند یک علامت از آسیب و صدمه به پا باشد که در ادامه به تعدادی از صدمات شایع پا میپردازیم:

کشیدگی عضلانی

 یک آسیب شایع پا، کشیدگی عضلانی است که در اثر کشیده شدن فیبرهای عضلانی طی یک کشیدگی بیش از حد اندام به وجود می آیند. این پدیده معمولا در عضله های بزرگ مثل عضلات همسترینگ یا چهارسر ران رخ می دهد.

التهاب تاندون

 تاندون ها طناب های ضخیمی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. وقتی که تاندون های پا دچار التهاب شوند، حرکت دادن مفصل درگیر شده دشوار می شود. التهاب تاندون ها بیشتر در تاندون های همسترینگ یا پاشنه پا رخ می دهد.

التهاب بورس

 بورس های زانو، کیسه های مملو از مایع هستند که حرکات مفصل زانو را آسان تر می کنند و اصطکاک مفصل را کاهش می دهند. التهاب بورس های زانو می تواند باعث ایجاد پادرد شود.

شکستگی های استرسی

 به شکستگی ها خفیف و کوچک در استخوان خصوصا استخوان ساق پا می گویند که می تواند باعث ایجاد پادرد شود.

علل خاص پزشکی شایع

جدای از اسپاسم های عضلانی و آسیب ها، تعدادی از علل خاصی پزشکی نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد پادرد شوند. این علل عبارتند از:

آترواسکلروزیس (Atherosclerosis)

 به باریک شدن و سخت شدن شریان ها در اثر رسوب کلسترول و چربی در دیواره آن ها، آترواسکلروزیس می گویند. شریان ها عروقی هستند که خون روشن و پر از اکسیژن را به بخش های مختلف بدن می رسانند. وقتی تنگی و سخت شدن دیواره ی این شریان ها ایجاد شود، میزان خونی که به بخش های مختلف بدن می رسد کاهش می یابد. حال اگر این اتفاق برای شریان های مربوط به پا رخ دهد و خون کافی به اجزای تشکیل دهنده پا نرسید، باعث ایجاد پادرد خصوصا در ناحیه ساق پامی شود.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

 این اتفاق وقتی رخ می دهد که یک لخته خونی در ورید هایی که در نواحی عمقی بدن حضور دارند قرار می گیرد. لخته خون یک توده ای از خون است که منعقد شده است و حالت روان و سیال را ندارد. ورید ها عروقی هستند که خون تیره و حاوی دی اکسیدکربن را از بخش های مختلف بدن دور می کنند. ترومبوز ورید عمقی معمولا در اندام تحتانی و بعد از دوره های استراحت در تخت ایجاد می شود و با تورم و گرفتگی در پا باعث ایجاد پادرد می شود.

آرتریت (Arthritis)

 به التهاب مفاصل، آرترین می گویند. الهتاب مفاصل می تواند باعث تورم، درد و قرمزی در مفصل شود و اغلب مفصل های زانو و لگن را درگیر می کند و باعث ایجاد پادرد می شود.

نقرس (Gout)

 نقرس نوعی از التهاب مفصل یا همان آرتریت است که وقتی رخ می دهد که میزان زیادی اوریک اسید در بدن وجود داشته باشد و این اوریک اسید به صورت کریستال های اوریک اسید در مفصل رسوب می کند و باعث ایجاد تورم، درد و قرمزی می شود.

واریس وریدی (Varicose veins)

 به وریدهای بزرگ و برآمده ناشی از تجمع بیش از حد خون در آن ها به دلیل نقص دریچه های وریدی، واریس وریدی می گویند. این واریس های وریدی معمولا در در ساق پا و مچ پا رخ می دهند و قابل مشاهده هستند و یکی از عوامل ایجاد پادرد هستند.

عفونت

عفونت در استخوان ها و بافت های تشکیل دهنده پا می تواند با تورم و قرمزی باعث ایجاد پادرد شود.

آسیب عصب های پا

آسیب اعصاب پا معمولا در نتیجه بیماری های خاصی همچون دیابت رخ می دهد و باعث ایجاد بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد در پا می شود.

تشخیص علت پادرد

برای تشخیص علت پادرد، پزشک از شما درباره وضعیت سلامت شما و سابقه فامیلی شما سوالاتی می پرسد و سپس معاینه فیزیکی را انجام می دهد. همچنین بسته به نوع پادرد شما ممکن است از تست های دیگری مثل X-ray، MRI، CT scan و آزمایشات خونی استفاده کند. این مسئله بسیار اهمیت دارد که علت پادرد شما به درستی تشخیص داده شود تا در ادامه آن، شما بهترین و مناسب ترین درمان لازم را دریافت کنید که لازمه آن مراجعه به پزشکان متخصص و مجرب و دلسوزی همچون پزشکان مرکز ماست.

انواع درمان های پادرد

نوع درمان مناسب برای پادرد به علت ایجاد پادرد و شدت درد موجود بستگی دارد. در ادامه برخی درمان ها را ذکر می کنیم:

استراحت دادن به پا

 این روش در مواقعی که پادرد ناشی از گرفتگی های عضلانی، خستگی یا استفاده بیش از حد باشد مناسب است. سعی کنید تا حد ممکن به پاهای خود استراحت دهید و از گذاشتن فشار های سنگین روی پا تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید. همچنین می توانید در زمان استراحت پای خود را با گذاشتن روی بالشت ها، بالا نگه دارید.

دوش آب گرم و ماساژ

 یک دوش آب گرم بگیرید و زیر دوش پاهای خود را به آرامی ماساژ دهید. اگر در قسمت های تحتانی پای خود احساس درد دارید سعی کنید که انگشت پای خود را بکشید و ماساژ دهید. اگر در نواحی فوقانی پای خود احساس درد دارید سعی کنید در حالی که ایستاده اید و و یا روی زمین نشسته اید خم شوید و انگشت های پای خود را لمس کنید و این کار را در دوره های 10 ثانیه ای انجام دهید. اگر انجام این حرکات باعث بدتر شدن پادرد شما می شود، از انجام آن خودداری کنید.

یخ

 گذاشتن کیسه یخ روی محل درد برای حداقل چهار بار در روز و هر بار حداکثر به مدت 15 الی 20 دقیقه می تواند باعث کاهش پادرد شود.

دارو

 استفاده از مسکن هایی همچون آسپرین یا ایبوپروفن می توانند به کاهش پادرد شما کمک کنند. همجنین استفاده پماد هایی که با استعمال خارجی آن ها در محل درد و ماساژ محل درد باعث کاهش پادرد می شوند.

تزریق استروئید

 یک راه کاهش پادرد تزریق دگزامتازون است که باعث کاهش التهاب و درد می شود.

بلاک اعصاب

 بلاک اعصاب از طریق تزریق ماده بی حس کننده به عصبی که باعث ایجاد درد می شود انجام می شود. این روش برای درمان نوروپاتی دیابتی بسیار موثر است. اثر این درمان بسته به نوع و شدت بیماری، ممکن است از چند هفته تا چند ماه پایدار باشد و سپس نیاز به تزریق مجدد باشد.

تحریک نخاع

 در این روش که یک روش کمتر تهاجمی (Minimally invasive) است یک دستگاه تحریک کننده عصب در بدن تعبیه می شود. این دستگاه ها جریان های الکتریکی ضعیفی را به نخاع ارسال می کنند و باعث کاهش درد می شوند. از این روش در افرادی که دچار درد مزمن بیش از شش ماه هستند و به درمان های دیگر جواب نداده اند استفاده می شود. قبل از اینکه یک دستگاه به صورت دائمی در بدن قرار داده شود، ابتدا یک دستگاه موقت در بدن تعبیه می شود تا اثربخشی آن بررسی شود و در صورت موثر بودن با یک دستگاه دائمی جایگزین می شود.

پیشگیری از پادرد

برای پیشگیری از پادرد راه هایی وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • پنج روز در هفته و هر روز 30 دقیقه ورزش کنید و توجه داشته باشید که حتما زمانی را برای کشیدن عضلاتتان قبل و بعد از حرکات ورزشی اختصاص دهید.
  • غذاهای حاوی پتاسیم مثل موز و مرغ مصرف کنید.
  • وزن خود را در محدوده مناسب نگه دارید.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • کلسترول و فشار خون خود را مرتب چک کنید و آن ها را تحت کنترل داشته باشید.
  • اگر الکل مصرف می کنید سعی کنید میزان مصرف خود را به یک شات در روز (خانم ها) و دو شات در روز (آقایان) کاهش دهید.

شرایط مراجعه به پزشک برای پادرد

در صورت وجود تورم در هردوپا، وجود واریس های وریدی که باعث ایجاد ناراحتی و درد شده اند، پادرد هنگام راه رفتن و پادردی که پایدار بوده و روز به روز بر شدتش افزوده می شود، به پزشک برای بررسی های بیشتر مراجعه کنید. توجه کنید که در صورت داشتن علائم زیر باید بلافاصله در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • زخم عمیق در پا
  • قرمزی و گرمی پا
  • سردی و بی رنگی پوست پا
  • تورم در هر دو پا و دشواری در نفس کشیدن
  • عدم توانایی راه رفتن و گذاشتن وزن روی پا
  • آسیب پا که همراه با شنیدن صدای شکستگی یا ساییدگی بوده است.

سخن پایانی

پادرد می تواند از دردی خفیف و مبهم تا دردی شدید و طاقت فرسا متفاوت باشد و به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود. پادرد می تواند علل مختلفی از یک کشیدگی عضلانی ساده تا آسیب های استخوان ها داشته باشد. درمان پا درد بسته به علت و شدتی که دارد، درمان های متفاوتی برای آن وجود دارد. اغلب پادرد ها خفیف هستند و با درمان مناسب و به موقع بهبود می یابند اما در صورت عدم درمان و یا دریافت درمان نامناسب، پادرد می تواند به به دردی مزمن و طاقت فرسا تبدیل شود و روند عادی زندگی فرد را مختل کند و حتی در شرایطی منجر به عوارض ناگوار و جبران ناپذیر همچون فلج عضلات، تخریب مفاصل، آسیب های عروقی، نیاز به عمل های جراحی سنگین و حتی نیاز به قطع کردن پا شود. بنابراین در صورت داشتن علائم پادرد حتما در اسرع وقت به پزشکان متخصص و مجربی همچون پزشکان مرکز ما مراجعه نمایید تا با معاینه شما علت پادرد را تشخیص داده و درمان مناسب از دریافت مسکن مناسب تا درمان های تخصصی تر را دریافت کنید.

در مجموعه ما نیز تیمی از پزشکان متخصص و کار بلد در حال فعالیت هستند که می‌توانند پاسخ تمامی سؤالات شما در این زمینه را برایتان توضیح دهند. برای ارتباط و مشاوره با این متخصصان دلسوز می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید