کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

زانودرد بعد از زایمان

همانطور که می دانید بارداری و مادر شدن می تواند آسیب جدی به بدن وارد کند. ترک روی بدن، کمر درد  و آویزان شدن شکم تنها برخی از اتفاقاتی است که برای مادر بعد از زایمان می افتد. اما چیزی که بسیاری از مادران انتظار آن  را ندارند زانودرد بعد از زایمان است که یکی از شایع ترین موارد و شکایات بعد از زایمان است.

اما دیگر لازم نیست این درد را تحمل کنید بلکه به شما پیشنهاد می کنیم تا آخر این مطلب را مطالعه کنید تا ببینید از نظر بهترین فوق تخصص زانو در تهران، چرا این اتفاق می افتد و برای بهبود آن چه کاری می توانید انجام دهید.

کلینیک دکترمیردر زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.به منظور دریافت نوبت کلیک نمایید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

چرا زانودرد بعد از زایمان اتفاق می افتد؟

متداول ترین نوع درد زانو در مادران جدید به علت وضعیتی شناخته می شود که به سندروم درد پاتلو فمورال (PFPS) معروف است ، که درد مربوط به قسمت جلو و اطراف کاسه زانو می باشد. PFPS یا زانوی دونده بیشتر در قسمت جلوی زانو احساس می شود.

 در مادران جدید ، زانودرد بعد از زایمان معمولاً به دلیل ترکیبی از سه عامل اصلی ایجاد می شود:

تغییرات بدن در بارداری

هورمون ریلکسین رباط ها را نرم می کند.

لگن گشاد می شود

شکم کشیده شده و ضعیف می شود.

حالت ایستادن فرد تغییر می کند

هورمون های ترشح شده در دوران بارداری باعث نرم شدن رباط ها و بزرگ شدن لگن می شود تا جایی برای کودک ایجاد شود

شکم شما در دوران بارداری کشیده شده و به تدریج ضعیف می شود

وضعیت شما معمولاً تغییر می کند و گودی کمر شما افزایش می یابد که باعث می شود شکم و عضلات باسن در در وضعیت ضعیفی قرار گیرد.

تغییر در عضلات مادر پس از تولد فرزند

شکم ضعیف

ضعیف شدن مفصل ران

سفت شدن عضلات جانبی ران

فعالیت مادران پس از تولد فرزند

نشسته غذا دادن

خم شدن بیش از حد

نشستن به حالت چمباتمه روی زمین

زانو زدن روی زمین

بلند کردن و هل دادن

انواع فعالیت هایی که مادران انجام می دهند ، مقدار زیادی از بار را به مفصل  ران تحمیل می کند.

بلند کردن فرزند و جنب و جوش کردن زیاد

چمباتمه زدن به زمین باعث ایجاد فشار به زانو می شود.

راه رفتن و بلند کردن کودک برای فعالیت های مختلف، بار مفاصل زانو را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

اگر به زانودرد بعد از زایمان مبتلا شدید چه کنید؟

 مهم است که به یاد داشته باشید که اگر زانودرد بعد از زایمان را نادیده بگیرید ممکن است این درد بدتر شود بنابراین بهتر است سریعا به بهترین فوق تخصص زانو در تهران مراجعه کنید!

برخی از فعالیتهای اصلی که باید آنها را به حداقل برسانید عبارت اند از:

انجام حرکت اسکات ، به خصوص با وزنه

بالا پایین رفتن از جاهای پر از پستی و بلندی

بیش از حد به صورت چهارزانو نشستن

اگر متوجه شدید ارتباطی بین میزان انجام این کارها و درد زانو وجود دارد، ارزش دارد که برای مدتی این فعالیت ها را اصلاح کنید یا به حداقل برسانید تا ببینید آیا درد بهبود می یابد یا خیر.

برای بهبود زانودرد بعد از زایمان چه کاری می توان انجام داد؟

به حداقل رساندن حرکات تشدید کننده شروع خوبی است ، اما کافی نیست و این درد تنها به صورت موقتی بهبود می یابد.

دیگر حرکت ها که توسط بهترین دکتر پا پیشنهاد شده است به شرح زیر است:

مشورت با بهترین متخصص ارتوپد

زانودرد بعد از زایمان

ابتدا لازم است مواردی که باعث بیشتر شدن درد شما می شود شناسایی شود.متخصص زانو ابتدا شما را معاینه می کند و پس از معاینه فیزیکی، نواحی که درد دارید کاملا مشخص می شود.

ابتدا روند دارو درمانی توسط دکتر پا انجام می شود و تا جای ممکن ادامه پیدا می کند و اگر نتیجه ی مورد قبول دریافت نشود، پزشک تزریق ازون یا اوزون درمانی را پیشنهاد میکند. البته تمامی داروهای تجویزی و دیگر درمان ها وابسته به شرایط مادر و شدت زانودرد بعد از زایمان می باشد.

بهبود عدم تعال عضلانی

پزشک زانو چند تمرین برای بهبود عدم تعادل و تسکین درد پیشنهاد می دهد. این ممکن است شامل کشش یا تکنیک های آزاد سازی عضلات   و تمرینات تقویت کننده برای عضلت ضعیف باشد.

دو نوع از حرکات پیشنهادی تعادلی برای زانودرد بعد از زایمان :

زانودرد بعد از زایمان
زانودرد بعد از زایمان

بهبود قدرت و تغییر تکنیک در حرکات

با افزایش قدرت عضلات ، باید متوجه بهبود درد خود شوید ، با این وجود برخی تمرینات هنوز می توانند زانودرد شما را تشدید کنند. اگر به عنوان مثال در اسکات احساس درد می کنید ، سعی کنید یک توپ را بین زانوان خود قرار داده و هنگام چمباتمه زدن فشار دهید تا برخی از عضلات لگن درگیر شود.

پوشیدن کفش مناسب

کفش هایی که دارای بالشتک هستند کمک می کند تا زانوهای شما در یک راستا قرار بگیرند. پوشیدن کفش طبی مب تواند وضعیت زانوان شما را بهبود بخشد. همچنین استفاده از زانوبند طبی طبق تجویز متخصص زانو می تواند زانودرد بعد از زایمان را بسیار بهبود بخشد.

شما می توانید برای سفارش و دریافت انواع انواع کفش و کفی طبی و زانوبند طبی با کلینیک تخصصی فوق تخصص دکتر میر تماس بگیرید.

کلینیک دکترمیردر زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.به منظور دریافت نوبت کلیک نمایید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید