کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کف پای داغ

ابتلا به کف پای داغ از علل خفیف تا شدید متغییر است و عدم رسیدگی و تشخیص به موقع آن توسط بهترین متخصص ارتوپدی میتواند موجب پیشرفت سریع بیماری و بروز عوارض جبران ناپذیر شود.از آنجایی که تشخیص علت کف پای داغ کار ساده ای نیست و ممکن است مهم و حیاتی باشد ضروریست در همان ابتدای مشاهده این علامت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.ما در این مقاله 15 علت کف پای داغ و همچنین بهترین زمان مراجعه به پزشک را بررسی می کنیم.

کف پای داغ

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و تشخیص علت داغ شدن کف پا  و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

15علت کف پای داغ

دلایل مختلفی برای گرم شدن کف پا وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

کف پای داغ

1.کمبود مواد مغذی

اعصاب برای عملکرد صحیح به مواد مغذی خاصی احتیاج دارند. اگر بدن نتواند مواد مغذی را جذب کند ، خطر آسیب عصبی – و داغ شدن کف پا – افزایش می یابد. کمبود فولات ، ویتامین B6 و ویتامین B-12 می تواند منجر به نوروپاتی شود.

2.استفاده از کفی و کفش نامناسب

کفش و کفی های نامناسب میتواند موجب کف پای داغ شود و احساس کلافگی و خستگی را به فرد انتقال دهد.افراد زیادی هستند که روزانه بیش از 8 ساعت پاهایشان داخل کفش است و انتخاب یک کفش طبی و مناسب در سلامت روان و جسمشان بسیار موثر است.برای تهیه کفش ها و کفی های طبی ضروریست به کلینیک ارتوپدی معتبر مراجعه کنید و کفش اختصاصی متناسب با پاهایتان را تهیه نمایید.

کلینیک دکتر میر با دارا بودن گلچینی از بهترین متخصصین ارتوپدی کشور و ساخت مرغوب ترین کفش ها و کفی های طبی همواره در رتبه اول رضایتمندی بیماران قرار گرفته است.برای سفارش کفش طبی اختصاصی خود کلیک نمایید.

3.بارداری

زنانی که باردار هستند ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که باعث افزایش دمای بدن می شود ، دچار گرم شدن پا و کف پای داغ شوند. افزایش بار روی پا به دلیل افزایش وزن طبیعی و افزایش مایعات کل بدن نیز ممکن است در گرم شدن پا در دوران بارداری نقش داشته باشد.

4.یائسگی

یائسگی می تواند باعث تغییرات هورمونی شود که منجر به افزایش دمای بدن و علت کف پای داغ می شود. بیشتر زنان در سنین 45 تا 55 سالگی یائسگی را تجربه می کنند.

5.عفونت قارچی

در هر زمان ، تخمین زده می شود که 15 تا 25 درصد از افراد مبتلا به پای ورزشکار هستند که یک عفونت قارچی شایع است.درمان به موقع این عفونت مهم است زیرا می تواند به سایر مناطق بدن و همچنین سایر افراد سرایت کند.اگر به عفونت در ناحیه پا و یا انگشتان پا دچار شده اید بدون اتلاف وقت و به منظور جلوگیری از گسترش آن به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

6.بیماری  Charcot-Marie-Tooth (CMT)(شارکوت ماری توث)

در برخی از افراد ، این شکل از نوروپاتی ارثی می تواند منجر به داغ شدن کف پا یا سوزن سوزن شدن پا شود. این بیماری از جمله اختلالات عصبی است که به ارث می رسد.

7.قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند آرسنیک ، سرب یا جیوه می تواند باعث احساس سوزش در پا و دست شود.پس اگر در معرض این مواد هستید و کف پای داغ را تجربه میکنید مشهود است که باید تا حد امکان  از تماس آن با بدن خود جلوگیری نمایید.

8.کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می تواند منجر به گزگز ، بی حسی یا درد در پا ، کف پای داغ ، بازوها یا دست ها شود. این احساسات به این دلیل اتفاق می افتد که وجود هورمونهای کم تیروئید در بدن منجر به آسیب عصبی می شود.

9.ابتلا به بیماری های کلیوی

بیماری مزمن کلیه که از آسیب به کلیه ها ناشی می شود می تواند علت کف پای داغ شود. زیرا در بیماری های مزمن کلیه،کلیه ها دیگر قادر به دفع سموم از طریق ادرار در بدن نیستند و با گذشت زمان ، تجمع سموم در بدن می تواند باعث نوروپاتی شود.

10.شیمی درمانی

شیمی درمانی که برای درمان سرطان استفاده می شود سلولهای در حال رشد بدن را از بین می برد. با این حال ، می تواند منجر به آسیب عصبی و علائم مربوط به سوزش و گزگز پا و دست و همچنین علت کف پای داغ شود.

11.سندرم گیلن باره (GBS)

سندرم گیلن-باره هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله کند. علائم شامل درجات مختلف بی حسی ، گزگز و ضعف در پاها و پاها است و می تواند بازوها را درگیر کند.GBS یک بیماری نادر است که از هر 100000 نفر 1 نفر را درگیر می کند. زن و مرد به طور مساوی مستعد GBS هستند.

12.پلی نوروپاتی دمیلینه کننده التهابی مزمن (CIDP)

این اختلال عصبی با اختلال در عملکرد حسی و ضعف پیشرونده در پاها و بازوها برای مدت زمان طولانی مشخص می شود و می تواند باعث احساس گزگز یا سوزش در پا و دست و علت کف پای داغ شود.

13.واسکولیت

این وضعیت ، که با التهاب رگهای خونی مشخص می شود ، می تواند باعث درد و سوزن سوزن شدن پا شود زیرا خون نمی تواند آزادانه به اندام ها منتقل شود. این می تواند منجر به آسیب بافتی شود.برای تشخیص باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

14.سارکوئیدوز

در این شرایط التهابی ، گروههای کوچکی از سلولهای التهابی – به نام گرانولوم – بر روی بدن رشد می کنند. اگر پوست یا سیستم عصبی تحت تأثیر قرار گرفته باشد ، ممکن است پاها بسوزند یا احساس گرما کنند.

15.عوامل سبک زندگی

کفش نامناسب و ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی ، به ویژه در هوای گرم ، می تواند منجر به گرم شدن یا سوزش پا شود.برای بهبود این شرایط باید از کفش های طبی استفاده نمایید و تا حد امکان در هوای گرم پیاده روی نکنید.

حقایقی در مورد کف پای داغ

کف پای داغ می تواند از عواملی مانند شغل یا انتخاب کفش نامناسب ناشی شود.ورزش کردن می تواند باعث گرم شدن ، خارش یا سوزش کف پا شود.پوشیدن کفش یا جوراب ساخته شده از مواد مصنوعی نیز می تواند منجر به داغ شدن کف پا شود که پیشنهاد ما این است به کلینیک میر مراجعه نمایید و از کفش های طبی که با مرغوب ترین و استانداردترین مواد به صورت اختصاصی برای پای شما ساخته میشود، استفاده کنید.درمان بیماری پزشکی که باعث گرم شدن پا می شود می تواند علائم داغ شدن کف پا را تسکین دهد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنم؟

افرادی که به طور مداوم دچار گرمازدگی می شوند ، یا اینکه گرمای بدن آنها شدید است یا با علائم دیگری همراه است ، باید برای تشخیص علت اصلی آن به پزشک ارتوپدی مراجعه کنند.گاهی علت توسط خود پزشک ارتوپدی قابل حل است و گاهی شما را به پزشک متخصص دیگری ارجاع میدهد.

کف پای داغ

در مواردی که آسیب عصبی علت آن باشد ، برای جلوگیری از پیشرفت نوروپاتی ، درمان فوری  لازم است.

اگر علائم زیر را دارید بدون اتلاف وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید:

  • احساس گرما یا سوزش در پا که ناگهان بروز می کند.
  • گرم شدن پا یا علائم دیگر ناشی از قرار گرفتن در معرض سموم.
  • احساس سوزش در پاها که به اندام های دیگر هم سرایت میکند.
  • از دست دادن احساس در انگشتان پا

پس اگر به کف پای داغ مبتلا شده اید پیشنهاد ما این است که باتوجه به خطرساز بودن علت آن بهتر است بدون اتلاف وقت در جهت درمان و تشخیص زود هنگام به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و تشخیص علت داغ شدن کف پا  و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید