کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

اسکن کف پا

اسکن کف پا، این امکان را فراهم می آورد تا پزشک ، از میزان فشار وارد شده به کف پا و پخش آن به هنگام ایستادن و حرکت مطلع گردد. آگاهی از این میزان در درمان و انتخاب کفی و یا کفش طبی متناسب با فرد بسیار موثر و کارآمد است. ما در این مقاله هر آنچه که لازم است در مورد اسکن کف پا بدانید را در اختیارتان قرار می دهیم.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی دکتر میرپا ، با استفاده از تجهیزات بروز دنیا ، اسکن کف پا را انجام دهید و درمان متناسب با آن را پیش بگیرید. برای دریافت مشاوره و نوبت از طریق تماس تلفنی، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما در ارتباط باشید.

 

اسکن کف پا

 


اسکن کف پا چیست ؟

اسکن کف پا، یکی از پیشرفته‌ترین دستگا‌ه‌های آنالیز، بررسی آناتومی و تشخیص انواع بیماری‌های پا می‌باشد. به وسیله این روش اطلاعات دقیق و حتی بسیار جزئی در مورد نحوه‌ی راه رفتن، زوایا و میزان انحنا یا قوس پا در اختیار پزشک متخصص ارتوپد ، قرار می گیرد. دستگاه اسكن پا علاوه بر ارزیابی نحوه ی راه رفتن ، مشكلات كف پا را اسكن كرده و الگوی مناسبی را به شكل سه بعدی در صفحه مانیتور مجسم می‌كند كه می‌تواند جزئیات مشكلات كف پا را نشان دهد. هم چنین می تواند كفی مناسب و منطبق بر اصول علمی برای بیمار ساخت.


انواع اسکن کف پا

در صورتی که از فناوری دیجیتال برای تهیه قالب پا استفاده شود ؛ بایستی به وسیله ی سیستم اسکنر لیزر ، تصاویر سه بعدی از نقاط مختلف پا پرداخت تا اطلاعات لازم در اختیار پزشک ارتوپد قرار بگیرد. پزشک با استفاده از اسکنر و نتایج به دست آمده از اسکن کف پا ،  اطلاعاتی که در آن وجود دارد را تشخیص دهد و بر همین اساس کفی و کفش طبی متناسب با فرد را طراحی نماید.

اسکنرهای سه بعدی دیجیتال که برای تهیه قالب سه بعدی پا مورد استفاده قرار می‌گیرند به سه دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر می‌باشد:

   مثلث لیزری : از این نوع اسکنر برای اندازه گیری فاصله بین لیزر و پا برای ایجاد یک مدل دقیق از پا استفاده می شود. با استفاده از نور قرمز لیزر، فاصله بین منبع نور و پا اندازه گیری می‌شود تا تصویر دقیقی از پا تهیه شود.

   اسکنرهای نور ساختاری : این نوع اسکنر همانند مثلث لیزری می باشد با این تفاوت که به جای استفاده از نور لیزر یک الگوی نور بر روی یک شیء را طراحی می کند و فاصله را به منبع نور محاسبه می کند.

❇   دیجیتالی سازی تماس : در این روش ، از ماتریکس سه بعدی برای تهیه تصاویر مورد نظر از همه زاویه‌های پا استفاده خواهد شد.  از یک ماتریس پین سه بعدی استفاده می شود تا شکل پا را بدست آورد.

بیشتر  بخوانید:کفی طبی 

 

اسکن کف پا


کاربرد اسکن کف پا

دستگاه اسکن پا بسیار دقیق طراحی شده است. مواردی که در معاینه‌ی فیزیکی قابل رویت و بررسی نیستند در اسکن کف پا به طور واضح قابل مشاهده است. از این رو با اسکن پا ، مواردی به دست می آید که در درمان فرد بیمار مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ارزیابی کردن اثر ارتوتیک بر کف پا و نحوه راه رفتن
  • مشاهده عملکرد کف پا و اختلال در نحوه راه رفتن
  • ارزیابی فشار وارد شده در اثر تحرک های پایین
  • اندازه گیری دینامیکی، الگوهای راه رفتن و عملکرد پا
  • آنالیز آسیب های مکانیکال که مربوط به کف پا و اختلالات در نحوه راه رفتن
  • تشخیص ناحیه های مستعد برای زخم
  • مشاهده بخش‌های پا به صورت جداگانه
  • تنظیم نحوه توزیع وزن در کف پا بعد از انجام عمل جراحی
  • اندازه گیری میزان سرعت و قدم
  • تشخیص اختلالات ثانویه مربوط به بیماران دیابتی و مشکلات نورویاتیک
  • تشخیص اختلالات پیش رونده کف پا
  • اندازه گیری میزان قوس و صافی کف پا
  • اندازه گیری سرعت بارگیری پا و اندام تحتانی
  • اثربخشی ارتزهای پا از جمله کفش و مقایسه پابرهنه راه رفتن
  • نسبت‌ها و زاویه‌های راه رفتن مانند حرکت به سمت جلو، عقب، حرکت به داخل و خارچ مچ پا

 

بیشتر  بخوانید:کفش طبی 

 

مزایا اسکن کف پا

از اسکن کف پا معمولا برای تولید کفش و ساخت کفی‌های طبی طبق نیاز و شرایط فیزیکی بیمار استفاده می‌شود. این كفی مناسب ، متناسب با مشخصات هر فردی می تواند الگوی غلط راه رفتن را  اصلاح كند. لذا یك معاینه دقیق توسط پزشك مجرب و متخصص ارتوپد در این زمینه و در دستگاه اسكن می تواند بسیاری از مشكلات كف پا را در قالب كفی مناسب برطرف كند.

مزایای اسکن کف پا سه بعدی عبارتند از:

❇   در وقت و هزینه صرفه جویی می‌کند.
❇  یک مدل کامل از پا برای ساخت کفی طبی ارائه می‌دهد.
❇  نیاز به گچ‌گیری زمان بر و همراه با کثیف کاری را برطرف می‌کند.
❇  هزینه مواد گچ‌گیری STS گران را رفع می‌کند.
❇  نیاز به نشستن روی زمین بر روی زانوها برای ایجاد فوم را از بین می‌برد.
❇  نتایج قابل قبول ارائه می‌دهد.
❇  زمان تحویل کفی سریع‌تر
❇  در صورت نیاز انجام اسکن مجدد سریع و آسان است.
❇  انجام تحقیقات و ارزیابی های بالینی انواع مختلفی از بیماری ها
❇  طراحی خط مبنای پا به ویژه در افراد ورزشکار یا افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی
❇  کمک در انتخاب کفش های مناسب به خصوص برای ورزشکاران
❇  بررسی سلامت بیمار
❇  اندازه گیری سطح پا
❇  اندازه گیری درصد کل سطح بدن

اسکن سه بعدی کف پا


مزایای اسکن کف پا نسبت به روش قالب گیری

مزایای اسکن سه بعدی کف پا نسبت به قالب گیری پا به شرح زیر می‌باشد:

❇  با پیشرفت علم و فناوری، اسکن سه بعدی جایگزین گچ گرفتن پا برای تهیه قالب آن شده است.

❇  نتایج حاصل از اسکن سه بعدی کف پا به سرعت به دست می‌‌آید و در مقایسه با روش‌های قدیمی ‌هیچ گونه درد سری ندارد. در قالب گیری پا احتمال شکستگی نمونه یا گم شدن آن وجود داشت اما فناوری دیجیتال این مشکلات را برطرف کرده است.

❇  اسکن کف باعث افزایش کارایی اسکن کف پا شده. به طور کلی زمان مورد انتظار برای تهیه کفی و کفش طبی کوتاه تر شده است. به این ترتیب بیمار زمان کمتری در مطب پزشک منتظر می‌ماند و از آنجایی که از گچ گرفتن پا استفاده نمی‌‌شود پای او تمیز خواهد ماند.

❇  در اسکن سه بعدی پزشک زمان بیشتری را صرف آنالیز نحوه راه رفتن بیمار و بررسی نقاط فشاری پا خواهد کرد.


شما می توانید با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی دکتر میرپا ، با استفاده از تجهیزات بروز دنیا ، اسکن کف پا را انجام دهید و درمان متناسب با آن را پیش بگیرید. برای دریافت مشاوره و نوبت از طریق تماس تلفنی، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید