علت ورم مچ پا همراه با درد

اگر متوجه تورم در پا و مچ پا شده اید ، به علائم خود بسیار توجه کنید که علت ورم مچ پا همراه با درد را بیابید. سعی کنید به سوالاتی از قبیل :آیا تورم در قسمت بالای مچ پا گسترش یافته است؟ ورم پا در صبح یا عصر بدتر است؟ چه عواملی باعث تورم می شود؟ پاسخ به سوالات اطلاعات مفیدی را در تعیین علت اصلی تورم و همچنین روش های درمانی به پزشک ارتوپد ارائه می دهد.

کلینیک دکترمیردر زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

7 علت ورم مچ پا همراه با درد

یافتن علت درد و ورم مچ پا به صورت قطعی باید توسط پزشک ارتوپدی صورت بگیرد.ورم مچ پا می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای باشد.در اینجا 5 تا از مهمترین علت ورم مچ پا همراه با درد ذکر شده است:

نارسایی وریدی

زیاد ایستادن روی پاها یا بی تحرک بودن برای مدت طولانی ، مانند مسافرت ، ممکن است در تورم اندام تحتانی  و ورم مچ پا شما نقش داشته باشد. نیروی جاذبه خون را مجبور می کند تا در قسمت پایین بدن شما جمع شود. با گذشت زمان ، فشار جاذبه می تواند باعث آسیب به رگهای پاهای شما شود. به این وضعیت نارسایی وریدی گفته می شود و باعث تورم مکرر پاهای شما می شود. اگر شغل شما مستلزم ایستادن یا پیاده روی برای ساعتهای طولانی باشد ، یا اگر اضافه وزن دارید ، بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی وریدی هستید.

علت ورم مچ پا همراه با درد

در صورت عدم رسیدگی ، نارسایی وریدی می تواند منجر به یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی به نام ترومبوز ورید عمقی شود ، که در آن لخته ایجاد می شود و مانع بازگشت خون به قلب می شود. لخته همچنین می تواند حرکت کند و به ریه ها برود و باعث آمبولی شود.

آسیب دیدگی و پیچ خوردگی مچ پا

پا و مچ پا از شبکه ای از غضروف ها ، رباط ها ، اعصاب ، عضلات و استخوان ها تشکیل شده است. آسیب های بیش از حد و بیماری هایب که بر این ساختارها تأثیر می گذارند ، می توانند علت ورم مچ پا همراه با درد شوند. نمونه هایی از این بیماری ها آرتروز ، التهاب استخوان و شکستگی استخوان و دیسک است. اگر هنگام ورزش دچار آسیب دیدگی شوید ، تورم ناشی از این آسیب دیدگی نیز رایج است.در این موارد بهتر است هرچه سریعتر جهت تشخبص و درمان علت درد و ورم مچ پا به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید تا از وقوع عوارض خطرناک و جبران ناپذیر جلوگیری شود.

بارداری

زنان باردار بیشتر تحت تأثیر تورم پا و مچ پا قرار می گیرند. بدن شما به طور طبیعی در دوران بارداری مایعات بیشتری را حفظ می کند ، که منجر به تورم نه تنها در پا و مچ پا بلکه در دست ها و صورت نیز می شود. به این حالت ادم گفته می شود. علاوه بر این ، تغییرات در بدن شما همچنین رگهای شما را تحت فشار قرار می دهد ، که ممکن است در بازگشت خون از پاها به قلب شما تأثیر بگذارد.

ورم مچ پا همراه با درد

دیابت

یکی از عوارض مرتبط با دیابت تورم پا است. در این حالت ، تورم اغلب نشانه عفونت است و با گرما و حساسیت همراه است. اگر دیابت دارید و متوجه تورم پا و مچ پا شدید ، بلافاصله به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید. این می تواند تفاوتی بین از دست دادن و حفظ اندام شما ایجاد کند.

تورم در اندام تحتانی خود و سافتن علت ورم مچ پا همراه با درد را نباید نادیده گرفت خصوصاً اگر غالباً این تورم اتفاق می افتد. اگر ورم مچ پا همراه بادرد  را تجربه می کنید ، بهتر است به یک پزشک پا  (متخصص ارتوپدی) مراجعه کنید و از او بخواهید  پاهایتان را معاینه کند و علت درد و ورم مچ پا را تشخیص دهد.

مشکلات کبد و کلیه و قلب

تورم مچ پا نیز ممکن است به دلیل نارسایی قلب ، کلیه یا کبد باشد. این اندام ها با هم کار می کنند تا خون ، پروتئین ها و مایعات در بدن شما جمع نشوند. اگر یکی از این اندام ها عملکرد نادرستی داشته باشد ، منجر به تورم در اندام تحتانی و علت ورم مچ پا همراه با درد می شود.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی پر نمک می تواند علت ورم مچ پا شود.زیرا وجود سدیم اضافی در بدن منجر به جلوگیری از دفع مایعات اضافی از بدن میشود.در نتیبجه این مایعات در پاها جمع شده و منجر به ایجاد تورم در این ناحیه میشود.برای رفع تورم ناشی از رژیم غذایی نامناسب مصرف نمک را در رژیم خود کمتر کنید.

کیست گانگلیون

کیست گانگلیون حاوی مایع ژله ای است و غیرسرطانی می باشد.برای درمان این علت ورم مچ پا همراه با درد باید به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید.

برای درمان ورم مچ پا به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

تشخیص علت ورم مچ پا همراه با درد باید توسط متخصص ارتوپدی صورت بگیرد.شما میبایست پس از مشاهده تورم در پاها به پزشک ارتوپدی مراجعه نموده و او علت ورم پا شما را تشخیص دهد.اگر مشکل استخوانی و یا آسیب دیدگی مفصلی باشد خود درمان را آغاز کرده و در غیر اینصورت شما را به پزشک مربوطه ارجاع میدهد تا سریعتر مراحل درمانی تان آغاز شود.