مسکن برای درد مچ پا

در ابتدا جهت استفاده از مسکن برای درد مچ پا نیاز است بررسی شود که درد مرتبط با بیماری و مشکلات مچ پا است یا به علت بروز مشکل در اندام هایی دیگر مانند دیسک کمر است. بنابراین قبل درمان بایستی از این امر مطمئن شوید.

اگر علت درد مچ پا مشکلات مربوط به مچ است بهترین مسکن ها عبارتند از : استراحت کردن ، استفاده از مچ بند ، پوشیدن کفش ساق دار ، استفاده از کفی مناسب برای کفش ، استفاده از عصا و استفاده از کرم های موضعی مانند کرم پروکسیکام ، ناپروکسن ، دیکلوفناک و رزماری. هم چنین مصرف داروهای خوراکی خوراکی مانند ژلوفن ، ایبوپروفن ، مانند استامینوفن ، آسپیرین و…  که خاصیت ضد التهابی دارند در تسکین درد موثر است.

در ادامه این مقاله به شرح کامل دلایل درد مچ پا و مسکن ها و درمان درد مچ پا می پردازیم.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی دکتر میرپا ، از بهترین پزشکان متخصص ارتوپد در تهران برای درمان درد مچ پا خود بهره مند گردید. برای دریافت مشاوره و نوبت از طریق تماس تلفنی، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما در ارتباط باشید.

درد مچ پا

درد مچ پا به هرگونه درد و ناراحتی که هر کدام از بخش های مچ پا را تحت تاثیر قرار می دهد، اشاره دارد. رایج ترین علت درد مچ پا، پیچ خوردگی مچ پا است. پیچ خوردگی مچ پا آسیبی است که به رباط های مرتبط کننده ی استخوان های مچ پا می رسد. درد مچ پا می تواند ویژگی های زیر را داشته باشد :
❇ یک یا هر دو مچ ها را تحت تاثیر قرار دهد.
❇ افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.
❇ یک شخص را از راه رفتن باز دارد.

مچ پا قسمتی پیچیده از بدن است که استخوان های نازک نی و درشت نی پا و استخوان تالوس مچ پا در آن به هم می رسند. رباط ها این استخوان ها را کنار هم نگه می دارند و حرکت را ممکن می سازند. مچ پا به دلیل همین پیچیدگی، بسیار مستعد آسیب دیدن است.

مسکن برای درد مچ پا

بهترین مسکن برای درد مچ پا و درمان آن چه می باشد؟

همان گونه که در بالا نیز بیان شد بهترین مسکن درد مچ پا بستگی به علت و شدت آن دارد. در ابتدا برای درمان نیاز است بررسی شود که درد مرتبط با بیماری و مشکلات مچ پا است یا به علت بروز مشکل در اندام هایی دیگر مانند دیسک کمر است. بنابراین قبل درمان بایستی از این امر مطمئن شوید.

اگر درد مچ شدید و مدت دار باشد ، بهترین مسکن مراجعه به کلینیک تخصص و فوق تخصصی دکتر میرپا است. برای درمان ، معمولاً بسته به میزان آسیب دیدگی ، لازم است چند روز یا چند هفته استراحت کنید.

استراحت

از آنجا که مچ پا شما بیشترین وزن را هنگام ایستادن و حرکت کردن متحمل می شود ، استراحت موثر ترین مسکن درد مچ پا است که می توانید شروع کنید. اگر همچنان بر روى پاهایتان بایستید ،  التهاب و ورم پا بیشتر طول خواهد کشید. به مچ پاى خود استراحت دهید و آن را بالاتر ار قلبتان قرار دهید تا درد آن آرام شود . در صورتی که نیاز به حرکت داشتید از عصا برای راه رفتن کمک بگیرید.

کمپرس سرد

برای درمان پیچخوردگی . کاهش التهاب می توانید از کمپرس آب یخ استفاده کنید. برای این منظور یک کیسه یخ به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در مچ پا قرار دهید و  این کار را ۳ تا ۵ بار در روز به مدت ۳ روز پس از آسیب انجام دهید.

استفاده از مچ بند

هنگامی که مجبور به راه رفتن هستید ، برای آسیب ندیدن مچ پا در اثر حرکت یا ایستادن، لازم است آن را آتل بگیرید.  محدودیت حرکتی که به واسطه بستن آتل ایجاد شده ، درد را تسکین مى دهد . مچ بندها دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به نوع دردی که دارید باید از مچ بند مناسب استفاده کنید. شما می توانید بهترین مچ بند ها برای درد مچ پا را از کلینیک دکتر میرپا تهیه نمایید.

استفاده از کفی مناسب پا

برای تسکین درد مچ پا ، یکی از روش ها استفاده از کفی مناسب است. برای تهیه کفی ، از مچ پا اسکن انجام می شود و برای هر فرد متناسب با آناتومی مچ پا فرد تهیه می شود و این امر نقس موثری در درمان و تسکین درد مچ پا دارد. برای تهیه کفی طبی مناسب پا خود می توانید به کلینیک فوق تخصصی ارتوپد دکتر میر پا مراجعه کنید.

استفاده از عصا مناسب

در برخی از مواقع درد مچ پا به حدی است که فرد برای راه رفتن باید از عصا کمک بگیرد. عصا باید دارای اندازه و ارتفاع و ابعاد مناسبی باشد تا از دردهای احتمالی مانند آسیب به کمرريال لگن  و مفاصل سرشانه و کتف  شود.

داروهای مسکن درد مچ پا

شما میتوانید از موارد زیر تحت نظر متخصص ارتوپدی استفاده نمایید:

● از کرم های تسکین دهنده درد موضعی مانند موضعی مانند کرم پروکسیکام ، ناپروکسن ، دیکلوفناک و رزماری استفاده کنید.

● برای کاهش درد ، تورم و التهاب از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند کورتیزون استفاده کنید .

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

تشخیص علت درد مچ پا

اگر درد مچ پا ، درد شدید و مداوم باشد بایستی برای تشخیص علت و درمان  آن به پزشک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید. پزشک مچ پا ، پا و پایین ساق شما را معاینه ای فیزیکی انجام می دهد. برای بررسی نقاط حساسیت پوست اطراف آسیب را لمس می کند و پای شما را حرکت می دهد تا دامنه حرکت را بررسی کند و بفهمد چه موقعیت هایی باعث ناراحتی یا درد می شود. اگر آسیب دیدگی شدید باشد ، پزشک ممکن است دستور گرفتن عکس اشعه ایکس را بدهد تا اگر علت درد مچ پا ، پیچ خوردگی یا شکستگی است متوجه شود.

پزشک ارتوپد پس از معاینه ممکن است برای درمان درد  مچ پا شما ، مسکن های دارویی تجویز کند.

ورزش برای درمان درد مچ پا

ورزش یک درمان مداوم در خانه است که به عنوان تسکین درد و پیشگیری مفید خواهد بود .با مشورت با پزشک فیزیوتراپی ورزش هایی برای تقویت و درمان مچ پا به شما داده می شود. این ورزش ها را روزی چند بار انجام دهید تا به آمادگی قبلی برسید.

با ورزش مى توانید عضلات را تقویت و از آسیب هاى آینده پیشگیرى کنید. وزن بدن خود را در یک محدوده سالم نگه دارید که باعث کاهش فشار وارده در مفاصل می شود.

پیشگیری از اختلالات مچ پا

می‌توان با حفظ تناسب اندام، قدرت و انعطاف پذیری بدن، از اختلالات مچ پا جلوگیری کرد. ورزش منظم به منظور ساختن استخوان‌های محکم و حفظ تعادل بدن ضروری است. از دیگر رفتارهایی که می‌توانند در پیشگیری اختلالات مچ پا مؤثر باشند، موارد زیر به چشم می‌خورند:

❇   تمرینات کششی و گرم کردن بدن، قبل و بعد از فعالیت فیزیکی

❇  پوشیدن کفش‌های راحت که از مچ پا حفاظت می‌کنند.

❇   توجه کردن به علائم خطر بدن ؛ بیش از حد خود را تحت فشار نگذارید.