ورم پا در بیماران سرطانی

سرطان یا درمان سرطان باعث ورم پا در بیماران سرطانی شود. ما در اینجا به سوالاتی در مورد ورم پا در بیماران سرطانی و علت ایجاد آن پاسخ می دهیم و نکاتی را برای مدیریت ورم لنفاوی ارائه می دهیم.

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

علت ورم پا در بیماران سرطانی

علت این عارضه ،ورم لنفاوی می باشد.ورم لنفاوی تورم ناشی از تجمع مایع لنفاوی در بدن است. گره های لنفاوی مانند راه آب موجود در سینک ظرفشویی شما عمل می کنند. در صورت مسدود شدن آنها ، مایع نمی تواند خارج شود و منجر به ورم به اصطلاح ورم لنفاوی میشود و علت ورم پا در بیماران سرطانی همین موضوع میباشد. این ورم معمولاً در بازوها یا پاها اتفاق می افتد ، اما ممکن است در سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد. مایع لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی است که مایع و سلولهایی را حمل می کند که به مبارزه با عفونتها در سراسر بدن کمک می کنند. بعضی اوقات این تورم به سرعت ایجاد می شود و یا ممکن است طی چند ماه به آرامی ایجاد شود. یکی از علل ورم لنفاوی وجود سرطان میباشد.

1.سرطان و درمان آن

ورم لنفاوی که می تواند ناشی از خود سرطان یا درمان سرطان باشد.

2.بزرگ بودن تومور

گاهی اوقات یک تومور سرطانی می تواند آنقدر بزرگ شود که در عملکرد سیستم لنفاوی اختلال ایجاد کرده و آن را مسدود کند و سبب تجمع مایع لنفاوی در بدن و علت ورم پا در بیماران سرطانی شود.

3.جراحی

جراحی برای از بین بردن سرطان ممکن است غدد لنفاوی یا برخی از عروق حامل مایع لنفاوی را نیز از بین ببرد. این می تواند باعث تجمع مایع در بافت های اطراف شود.

4.پرتو درمانی

پرتودرمانی می تواند به عروق لنفاوی آسیب برساند و در نتیجه مایعات لنفاوی بیش از حد در بافت ها ایجاد شده و علت ورم پا در بیماران سرطانی شود.

قبل از اینکه شما جراحی یا پرتودرمانی را برای سرطان انجام دهید ، از پزشک متخصص خود بپرسید چه کاری می تواند انجام دهد تا احتمال ورم لنفاوی شما کاهش یابد.

علائم ورم لنفاوی چیست؟

علائم ورم لنفاوی شامل موارد زیر می باشد:

• بازو ، پا یا قسمت دیگر بدن شما در ابتدا کمی ورم دارد ، اما با گذشت زمان این ورم بزرگتر می شود و اگر علت ورم لنفاوی سرطان باشد موجب ورم پا در بیماران سرطانی میشود.
  • پوست در آن منطقه سفت شده و گاهی احساس سوزن سوزن شدن می کند.
  • دست یا ورم پا در بیماران سرطانی با ورم لنفاوی احساس سنگینی می کند.
  • پوست ضخیم تر یا چرمی به نظر می رسد.

اگر بعد از درمان سرطان هرگونه تورم مشاهده کردید ، با پزشک خود در مورد علت ایجاد آن و بهترین روش درمان صحبت کنید.

ورم پا در بیماران سرطانی چه مشکلات بهداشتی دیگری می تواند ایجاد کند؟

• ورم لنفاوی و یا ورم پا در بیماران سرطانی خطر ابتلا به عفونت در ناحیه متورم را افزایش می دهد. زیرا سلول هایی که از عفونت جلوگیری می کنند نمی توانند به آن قسمت از بدن شما برسند.
  • زخم ها ممکن است در قسمتی از بدن که دچار ورم لنفاوی هستند ، با سرعت کمتری بهبود یابند.
  • ممکن است به علت وجود این عارضه ناراحت ، افسرده ، خجالت زده یا عصبانی شوید.
  • مفاصل در قسمتی از بدن با ورم لنفاوی ممکن است احساس سفتی یا زخم کنند.

در صورت مشاهده ورم پا در بیماران سرطانی چه باید کرد؟

برای فهمیدن دلیل تورم پا یا دیگر اعضای بدن مراجعه سریع به پزشک ارتوپدی بسیار مهم است. شما باید مطمئن شوید که دلیل دیگری برای تورم وجود ندارد که به درمان فوری نیاز داشته باشد.پس از مراجعه به پزشک و تشخیص علت ورم شما آسوده خاطر میشوید.

ورم پا در بیماران سرطانی

چگونه ورم پا در بیماران سرطانی و ورم لنفاوی تشخیص داده می شود؟

ابتدا پزشک شما را معاینه می کند و از شما می پرسد که اولین باری که متوجه این مشکل شده اید چه زمانی بوده است. اگر بازو یا پای شما متورم باشد ، پزشک ممکن است آن را اندازه گیری کند تا با بازو یا پای دیگر شما مقایسه شود. معمولاً اگر بازو یا پای متورم شما 2 سانتی متر (حدود 4/5 اینچ) بزرگتر از بازو یا پای دیگر باشد ، شما دچار ورم لنفاوی شده اید.

همچنین ممکن است پزشک آزمایشات دیگری را برای تعیین اینکه آیا شما دچار ورم لنفاوی شده اید یا خیر و علت آن چیست ، پیشنهاد کند. لنفوسینتیگرافی آزمایشی است که از مواد رادیواکتیو برای بررسی مسدود شدن عروق لنفاوی استفاده می کند. اسکن توموگرافی (CT) و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) می تواند از ناحیه متورم عکس بگیرد تا دلیل انسداد رگ های لنفاوی را دریابد.

ورم پا در بیماران سرطانی که ناشی از ورم لنفاوی است، چگونه درمان می شود؟

علت ورم پا در بیماران سرطانی

هدف از درمان کاهش تورم یا جلوگیری از بدتر شدن آن و تسکین علائم است. پزشک می تواند به شما کمک کند بفهمید کدام روش های درمانی برای شما بهتر است.اگر علت ورم لنفاوی وجود سرطان باشد و منجر به ورم پا شده باشد، پزشک راه حل های زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

درمان ورم پا در بیماران سرطانی

ورزش

حرکت دادن بازو یا پای متورم ممکن است به تخلیه مایع لنفاوی کمک کند ، بنابراین تورم را کاهش می دهد.

فشرده سازی یا استفاده از جوراب ساق بلند

جوراب محکم و ساق بلند روی پای متورم شما قرار می گیرد و به جریان یافتن مایع لنفاوی کمک می کند.

ماساژ درمانی

نوع خاصی از ماساژ به نام تخلیه دستی لنفاوی می تواند به بیرون کشیدن مایع لنفاوی از قسمت متورم بدن کمک کرده و موجب کاهش ورم پا در بیماران سرطانی شود.

کاهش وزن

در بیمارانی که اضافه وزن دارند ، ورم لنفاوی مرتبط با سرطان پستان ممکن است با کاهش وزن بهبود یابد.

عمل جراحی

اگر ورم لنفاوی شما شدید باشد ، ممکن است پزشک پیشنهاد کند که شما یک عمل جراحی انجام دهید.

درمان سرطان

بهبود و پایان یافتن مراحل درمان سرطان موجب درمان ورم لنفاوی شود.

بیشتر بخوانید: درمان ورم پا در اثر ضربه

نکاتی برای زندگی با ورم پا در بیماران سرطانی

• جلوگیری از عفونت ناحیه متورم
  • پوست خود را تمیز نگه دارید و برای مرطوب نگه داشتن پوست از لوسیون استفاده کنید.
  • اگر برش کوچکی بر روی ورم پا ایجاد شد، ، بلافاصله آن را تمیز کنید و از پماد ضد باکتری و باند استفاده کنید.
  • از سوزن (واکسن یا آزمایش خون) در ناحیه متورم استفاده نکنید.
  • اجازه دهید جریان خون و مایعات لنفاوی آزاد شود.
  • لباس تنگ نپوشید.