کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

تعویض مفصل زانو

آرتروپلاستی زانو یا تعویض مفصل زانو ، یک روش جراحی برای احیای مجدد زانوی آسیب دیده است. تعویض مفصل زانو ممکن است برای کسی که آرتروز شدید یا آسیب شدید زانو دارد در نظر گرفته شود.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو چیست؟

 بروز انواع مختلف آرتروز ممکن است مفصل زانو را تحت تأثیر قرار دهد. آرتروز ، یک بیماری تخریب مفصل است که بیشتر افراد میانسال و مسن را درگیر می کند و باعث تجزیه غضروف مفصل و استخوان مجاور در زانوها و درنهایت آسیب به غضروف زانو می شود.

هدف از تعویض مفصل زانو این است که قسمتهایی از مفصل زانو که آسیب دیده اند را دوباره احیا میکنند و درد زانو را تسکین میدهد که با سایر روشهای درمانی قابل کنترل نیست.

علت تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو درمانی برای درد و ناتوانی در زانو است. شایع ترین شرایطی که منجر به نیاز به عمل تعویض مفصل زانو می شود ، آرتروز است.

آرتروز با تجزیه غضروف مفصل مشخص می شود. آسیب به غضروف و استخوان ها حرکت را محدود می کند و ممکن است باعث درد شود. افرادی که به بیماری انحطاط مفصلی شدید مبتلا هستند ، ممکن است نتوانند فعالیت های عادی را که شامل خم شدن در زانو است ، مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها انجام دهند ، زیرا  انجام اینکارها برایشان دردناک است.

علت تعویض مفصل زانو

سایر اشکال آرتروز ، مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز که از آسیب دیدگی زانو ناشی می شود ، ممکن است منجر به تحلیل رفتن مفصل زانو شود. علاوه بر این ، شکستگی ، پارگی غضروف و / یا رباط های پاره شده ممکن است منجر به آسیب برگشت ناپذیر مفصل زانو و در پی آن تعویض مفصل زانو شود.

خطرات تعویض مفصل زانو

خطرات تعویض مفصل زانو

مانند هر روش جراحی ،  در تعویض مفصل زانو عوارضی نیز ممکن است رخ دهد. برخی از عوارض احتمالی به شرخ زیر می باشد:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • لخته شدن خون در پاها یا ریه ها
  • شل یا فرسوده شدن پروتز
  • شکستگی
  • ادامه دار بودن درد یا سفتی

مفصل جایگزین شده ممکن است سست شود ، از جای خود جدا شود و یا همانطور که در نظر گرفته شده کار نکند.برای جلوگیری از بروز این عوارض تعویض مفصل زانو بسیار مهم است که پزشک ارتوپد خوبی را بیابید تا از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری شود.

اعصاب یا رگهای خونی در ناحیه جراحی ممکن است آسیب ببینند و در نتیجه ضعف یا بی حسی ایجاد کنند.

بسته به شرایط پزشکی خاص شما ممکن است عمل تعویض مفصل زانو خطرات دیگری نیز داشته باشد. به همین دلیل لازم است قبل از انجام این روش حتما با بهترین پزشک ارتوپد خود مشورت کنید و بسنجید که آیا جراحی تعویض مفصل زانو برایتان مفید است یا خیر.

قبل از عمل تعویض مفصل زانو چه باید کرد؟

بهترین دکتر ارتوپد شما در ابتدا روش کار و عمل تعویض زانو را برای شما توضیح می دهد و به شما این امکان را می دهد که هر سوالی درباره این روش دارید از او بپرسید.

 تعویض مفصل زانو

از شما خواسته می شود که فرم رضایت نامه ای را امضا کنید که اجازه انجام مراحل  درمان توسط را به پزشک ارتوپد می دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر مسئله ای روشن نیست سوال کنید.

علاوه بر سابقه پزشکی کامل ، پزشک ممکن است قبل از انجام عمل ، معاینه کامل بدنی را انجام دهد تا از سلامت شما اطمینان حاصل کند. ممکن است آزمایش خون یا آزمایش های تشخیصی دیگری داشته باشید.

بعلاوه میبایست در صورت دارا بودن شرایط زیر ،قبل از تعویض مفصل زانو به پزشک اطلاع دهید:

  • اگر به هر نوع دارو ، لاتکس ، نوار چسب و مواد بیهوشی (موضعی و عمومی) حساسیت دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • همه داروها (تجویز شده و بدون نسخه) و مکمل های گیاهی را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر سابقه اختلالات خونریزی دارید یا از داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) ، آسپرین یا سایر داروهایی که روی لخته شدن خون تأثیر می گذارند استفاده می کنید ، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد قبل از عمل این داروها را قطع کنید.
  • اگر باردار هستید یا به باردار بودن خود مشکوک هستید ، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

 قبل از عمل تعویض مفصل زانو از شما خواسته می شود :

  • هشت ساعت قبل از عمل ، چیزی نخورید.
  • ممکن است قبل از انجام این عمل داروی آرامبخش دریافت کنید تا به آرامش شما کمک کند.
  • ممکن است قبل از جراحی با یک متخصص فیزیوتراپی ملاقات کنید تا در مورد توانبخشی با شما صحبت کند.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

در طول جراحی تعویض مفصل زانو چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. بسته به شرایط شما و اقدامات پزشک ممکن است روش ها متفاوت باشد.

جراحی تعویض مفصل زانو اغلب در حالی که شما در حالت بیهوشی کاملرهستید انجام می شود. متخصص بیهوشی شما پیش از این با شما صحبت خواهد کرد.

به طور کلی ، تعویض مفصل زانو این روند را دنبال می کند:

1.از شما خواسته می شود لباس هایتان را تعویض کرده و به شما لباس می دهند.

2.اگر موهای زائد در محل جراحی وجود داشته باشد ، باید اصلاح شود.

3.متخصص بیهوشی به طور مداوم ضربان قلب ، فشار خون ، تنفس و میزان اکسیژن خون شما را در حین جراحی کنترل می کند.

4.پوست بالای محل جراحی با محلول ضد عفونی کننده تمیز می شود.

5.پزشک ارتوپد یک برش در ناحیه زانو ایجاد می کند.

6.پزشک سطوح آسیب دیده مفصل زانو را برداشته و مفصل زانو را با پروتز بازسازی می کند. پروتز زانو از فلز و پلاستیک ساخته شده است. رایج ترین نوع پروتز مصنوعی زانو پروتز سیمانی است. پروتز با سیمان جراحی به استخوان متصل می شود.

7.برش با بخیه یا منگنه های جراحی بسته خواهد شد.

8.بانداژ یا پانسمان استریل اعمال خواهد شد.

بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه باید کرد؟

بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه باید کرد؟

در بیمارستان

بعد از تعویض مفصل زانو شما برای استراحت به اتاق بهبودی منتقل می شوید. هنگامی که فشار خون ، نبض و تنفس شما ثابت شد و هوشیار بودید ، شما را به اتاق بیمارستان منتقل می کنند. جراحی تعویض مفصل زانو معمولاً نیاز به چند روز بستری در بیمارستان دارد.

شروع حرکت مفصل جدید پس از جراحی مهم است. یک متخصص طب فیزیکی به زودی پس از جراحی با شما ملاقات می کند و یک برنامه ورزشی برای شما برنامه ریزی می کند. به شما یک برنامه تمرینی داده می شود که هم در بیمارستان و هم بعد از ترخیص آن را دنبال کنید.

شما در خانه یا به یک مرکز توان بخشی مرخص می شوید. در هر صورت ، پزشک ارتوپد ادامه فیزیوتراپی را تا زمانی که قدرت عضلانی و دامنه حرکتی خوب را بدست آورید ، ترتیب می دهد.

در خانه

هنگامی که در خانه هستید ، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه جراحی مهم است. پزشک دستورالعمل های خاصی برای استحمام به شما خواهد داد بخیه ها یا منگنه های جراحی در طی پیگیری های بعدی مطب برداشته می شوند.

برای کمک به کاهش تورم ، ممکن است از شما خواسته شود پای خود را بالا بیاورید یا یخ روی زانو قرار دهید.

مطابق توصیه پزشک برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید. آسپرین یا داروهای مسکن دیگر ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد. حتماً فقط از داروهای توصیه شده استفاده کنید.

در صورت بروز هر یک از شرایط زیر به بهترین پزشک ارتوپد خود گزارش دهید:

  • تب
  • قرمزی ، تورم ، خونریزی
  • افزایش درد در اطراف محل جراحی

شما ممکن است رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید مگر اینکه پزشک دستور غذایی دیگری بدهد.

تا زمانی که پزشک به شما نگوید ، نباید رانندگی کنید. سایر محدودیت های فعالیت ممکن است اعمال شود. بهبودی کامل از پس از تعویض مفصل زانو ممکن است چندین ماه طول بکشد.

مواظب باشید زمین نخورید ، زیرا زمین خوردن می تواند به مفصل جدید آسیب برساند. درمانگر شما ممکن است یک وسیله کمکی (عصا یا واکر) را برای کمک به شما در راه رفتن تا زمانی که قدرت و تعادل شما بهبود یابد ، توصیه کند.

با توجه به موارد ذکر شده ،عمل تعویض مفصل زانو عملی مهم می باشد و اگر به درستی و بامهارت کافی صورت نگیرد منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری می شود.به همین دلیل میبایست برای انجام این عمل به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه نموده و تحت نظر او باشید.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید