کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

ورم پا در ماه آخر بارداری

ورم پا در ماه آخر بارداری

ورم پا در بارداری عارضه ای است که حدود نیمی از زنان باردار آن را تجربه می کنند. ورم پا در ماه آخر بارداری بیشتر در اطراف مچ پا اتفاق می افتد. همچنین ممکن است در دوران بارداری انگشتان دست، صورت و کمر هم متورم شوند.

ما در این مقاله با ذکر علت ورم پا در بارداری، نکات پیشگیرانه ای را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید این دوران را راحت تر سپری کنید. همچنین راههایی برای کاهش ورم پا در ماه آخر بارداری و یا طول دوران بارداری را ذکر خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

شما می توانید برای اخذ نوبت ویزیت و بررسی جدید ترین مطالب و خدمات کلینیک دکترمیر ، با کلیک بر ایکون های سمت چپ سایت ، وارد صفحه اینستاگرام دکتر میر و کانال تلگرام ما شوید و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان ما در میان بگذارید .

 

ورم پا در ماه آخر بارداری

 

علت ورم پا در بارداری

علت ورم پا در ماه آخر بارداری و به طور کلی در دوران بارداری این است که بدن شما بیشتر از حد معمول مایعات را نگه می دارد. افزایش فشار در رگهای ساق پا و فشار کودک در حال رشد بر روی رگهای بزرگ کشاله ران، به این مشکل می افزاید.

تورم در پاها معمولاً تا انتهای روز بدتر می شود، به خصوص اگر زیاد روی پای خود بوده باشید. زیرا جاذبه باعث می شود مایعات در پایین ترین نقطه بدن شما جمع شوند. هوای گرم و خسته بودن نیز می تواند به علت ورم پا در بارداری بیافزاید.

در شرایط زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اگر ورم پا به سمت ماهیچه ساق پایتان حرکت کرده و هنگام فشار دادن یک فرورفتگی به جای می گذارد و یا اگر تورم، ناگهانی و با شدت زیادی در صورت شما ایجاد شود. چنانچه تورم صورت یا ورم پا در ماه آخر بارداری و یا در سه ماهه سوم رخ دهد، به این معنی است که مبتلا به پره اکلامپسی هستید.
  • اگر ورم فقط در یک پا اتفاق افتد، به خصوص اگر ماهچه ساق پا قرمز و ناهموار باشد. اینها می توانند علائم لخته شدن خون در رگ (ترومبوز) باشند.
نکات برای جلوگیری از ورم پا در ماه آخر بارداری

نکاتی برای جلوگیری از ورم پا در ماه آخر بارداری

شما نمی توانید از ورم پا در بارداری جلوگیری کنید. اما می توانید شدت و اندازه آن را محدود کنید. این کار دوران بارداری را برای شما آسان تر می کند. زیرا ورم شدید باعث می شود پاهای شما دردناک و پوستتان حساس شود. در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

یک رژیم غذایی سالم بخورید

سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل تنظیم کنید تا بتوانید در طول بارداری وزن سالمی داشته باشید. رژیم غذایی شما باید با هر وعده غذایی مقدار کمی (بین 50 تا 75 گرم) پروتئین مانند لوبیا، تخم مرغ، مرغ، ماهی یا گوشت بدون چربی را شامل شود.

روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات میل کنید. در مصرف میوه و سبزیجات سعی کنید مخلوطی از رنگ ها را انتخاب کنبد.

مقدار نمک، شکر و چربی مصرفی را کم کنید. مصرف غذاهای از پیش بسته بندی شده و زیاد فرآوری شده را قطع کنید. زیرا معمولاً این نوع غذاها مقدار زیادی از هر سه ماده را در خود دارند.

مایعات زیادی بنوشید

با کمال تعجب، آبرسانی کافی به بدن شما کمک می کند تا آب کمتری را در خود نگه دارد. سعی کنید حداقل هشت تا 12 لیوان در روز بنوشید.

از غذاهایی که به طور طبیعی دارای ویتامین C و E زیادی هستند، خودداری کنید منابع ویتامین C عبارتند از:

  • مرکبات مانند پرتقال و لیمو
  • انگور فرنگی هندی
  • خربزه و هندوانه
  • سیب زمینی
  • گوجه فرنگی
  • توت فرنگی
  • کلم
  • اسفناج
  • کلم بروکلی

غذاهای سرشار از ویتامین E شامل موارد زیر است:

  • روغنهای گیاهی بویژه ذرت، روغن سویا
  • دانه آفتابگردان
  • گندم
  • ذرت شیرین
  • بادام
کاهش ورم پا در ماه آخر بارداری

سیگار نکشید

سیگار کشیدن ممکن است تورم را بیشتر کند. ورم پا در بارداری دلیل خوبی برای ترک سیگار است.

حرکت داشته باشید

سعی کنید از نشستن یا ایستادن به صورت طولانی مدت دوری کنید. پیاده روی، شنا، یوگا روشهای خوبی برای تحرک لازم در این دوران هستند.

 

شما می توانید برای اخذ نوبت ویزیت و بررسی جدید ترین مطالب و خدمات کلینیک دکترمیر ، با کلیک بر ایکون های سمت چپ سایت ، وارد صفحه اینستاگرام دکتر میر و کانال تلگرام ما شوید و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان ما در میان بگذارید .

برای کاهش ورم پا در ماه آخر بارداری چه می توان کرد؟

تا حد امکان استراحت کنید

  • هنگام استراحت، سعی کنید پاهای خود را به گونه ای قرار دهید که بالاتر از سطح لگن باشد. سعی کنید پاهایتان را روی نگذارید. زیرا جریان خون شما را محدود می کند. سعی کنید تا جاییکه ممکن است ایستاده نباشید و بنشینید. اگر مجبور بودید طولانی مدت بایستید، از یک پا به پای دیگر حرکت کنید تا جریان خون افزایش یابد.

تمرینات پا انجام دهید

برای کاهش ورم پا در ماه آخر بارداری به ویژه در مچ پا می توانید این تمرینات ساده پا را انجام دهید:

  • پای خود را 30 مرتبه خم کرده و کشش دهید.
  • هر پا را هشت مرتبه به صورت دورانی حرکت دهید. سپس هشت مرتبه در جهت مخالف بچرخانید.  

می توانید این تمرینات را چه در حالت ایستاده و چه در حالت نشسته انجام دهید.

ورزش برای ورم پا در ماه آخر بارداری

ورزش یوگا را امتحان کنید

این حرکت را انجام دهید: چهار زانو بشینید و به آرامی خم شوید و کف دستهای خود را روی زمین قرار دارید. سپس به آرامی به وضعیت چهار زانو برگردید. بعد از 10 ثانیه مجدد حرکت را تکرار کنید. (این ویدئو را ببینید).

ای حرکت کمک می کند پاهای خسته و مچ پای متورم ریلکس شود. می توانید این تمرین را برای ورم پا در ماه آخر بارداری، سه ماهه آخر و یا سه ماهه دوم انجام دهید. همیشه به یاد داشته باشید که یوگا را زیر نظر یک متخصص انجام دهید. متخصص کمک خواهد کرد مطمئن شوید حرکات را صحیح انجام داده و به خود آسیب نرسانید.

روشهای خانگی کاهش ورم پا در ماه آخر بارداری

برای کاهش ورم پا در ماه آخر بارداری داروهای خانگی را امتحان کنید

  • یک روش خانگی معمول برای کاهش ورم پا در ماه آخر بارداری و به طور کلی در دوران بارداری، قرار دادن پاها در وان یا حوضچه آب گرم مخلوط شده با نمک دریا یا نمک معمولی است. این کار ممکن است به کاهش تورم کمک کند،  هرچند شواهد کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد. با این وجود، می تواند برایتان تسکین دهنده و آرامش بخش باشد.

برخی از افراد همچنین تعدادی تیله را به آب نمک اضافه می کنند. این یک راه ساده برای گرفتن یک ماساژ پا نیز هست. کف پاهای خود را به آرامی روی تیله ها بچرخانی ، و سعی کنید آنها را با انگشتان پا بردارید. این کار هم عضلات پاهایتان را شل می کند و هم ورزش می دهد. با این حال، برای جلوگیری از لغزش، قبل از اینکه پاهای خود را در حوضچه پر از تیله فرو کنید، بنشینید. قبل از ایستادن، اول یک پا را خارج کنید و کاملاً خشک کنید.

  • همچنین برای کاهش ورم پا در بارداری می توانید برگ های کلم را روی ناحیه متورم قرار دهید تا مایعات اضافی بیرون بیاید و پا را تسکین دهد. نیازی به شستن برگها نیست اما آنها را تمیز کنید. ابتدا آنها را در یخچال (اما نه در فریزر) قرار دهید که خنک شود.

برگهای خنک شده را در اطراف متورم ترین قسمت های پاها قرار دهید. بگذارید پاهایتان را خیس کند. سپس آن را بردارید و برگ های تازه را قرار دهید تا زمانیکه درد کاهش یابد. این کار را هر چند وقت یکبار تکرار کنید.

همچنین می توانید از خمیر کلم استفاده کنید. خمیر را روی ناحیه متورم بمالید و آن را با باند یا پارچه نخی بپوشانید. حدود 20 دقیقه آن را بگذارید و سپس پاهای خود را با آب ولرم بشویید.

درمان برای ورم پا در بارداری

چه روش درمانی مکمل دیگری می تواند به کاهش ورم پا در بارداری کمک کند؟

دو روش زیر می توانند راههای کمکی برای رفع ورم پا در بارداری باشند. مدارکی علمی برای اثبات کارکرد این روشهای درمانی مکمل وجود ندارد. بنابراین همیشه با یک پزشک متخصص واجد شرایط که در زمینه زنان تجربه داشته باشد، مشورت کنید.

آروماتراپی

برای کاهش ورم پا در ماه آخر بارداری، از روغنهای طبیعی استفاده کنید. بعضی از روغنها ممکن است به تورم پا کمک کنند. روغن سرو برای گردش خون و واریس مناسب است. روغن اسطوخودوس و روغن بابونه ممکن است احساس ناراحتی شما را کاهش داده و آرامش بیشتری به شما بدهد.

با استفاده از روغنی مانند انگور پاهای خود را تا زانو ماساژ دهید. با این حال، اگر پاهای شما بیش از حد متورم شده و پوست آن بسیار سفت شده است، این کار ممکن است دردناک باشد.

همچنین می توانید روغن را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را در آن خیس کنید.

داروهای گیاهی

چای قاصدک به عنوان یک داروی گیاهی، می تواند به از محبوس شدن مایعات جلوگیری کند. اما در صورتیکه بیماری مثانه صفرا دارید آن را مصرف نکنید. بهتر است در دوران بارداری چای های گیاهی را در حد اعتدال مصرف کنید.

برای مشاوره و اطلاعات بیشتر می توانید با پزشکان و مشاوران ما صحبت کنید. اگر شما نیز از ورم پا در بارداری رنج می برید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید