کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت داغ شدن کف پا

در زندگی روزمره احساس داغی و سوزش در کف پا ممکن است تجربه‌ای آزاردهنده باشد که بر کیفیت زندگی ما تأثیر می‌گذارد. این عارضه که می‌تواند به طور موقت یا مزمن باشد، دلایل متعددی دارد و می‌تواند نشانه‌ای از شرایط پزشکی خاصی باشد. تشخیص دلیل دقیق آن می‌تواند در انتخاب راهکارهای درمانی مناسب کمک‌کننده باشد. در این مقاله به بررسی علت داغ شدن کف پا از جمله کمبود مواد مغذی در بدن، بارداری، یائسگی، عفونت قارچی و نارسایی مزمن کلیه می‌پردازیم. هر یک از این شرایط می‌تواند به روش‌های مختلف بر پاها تأثیر بگذارد و شناخت این علائم می‌تواند در درک بهتر و مدیریت این مشکلات کمک‌کننده باشد. هدف این مقاله ارائه اطلاعات مفید و راهنمایی‌هایی کاربردی برای کسانی است که با چنین مشکلی روبرو هستند یا به دنبال درک بهتر این پدیده هستند.

سندروم داغ شدن کف پا

علت داغ شدن کف پا می تواند ارثی و یا وارد شدن فشار به اعصاب باشد. ارتباط هایی بین این سندرم و بیماریهایی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت، کم کاری تیروئید، نارسایی کلیه و کمبود ویتامین های گروه B (بخصوص اسید پانتوتنیک) وجود دارد. این بیماری به نظر می 

سندرم داغ شدن کف پا یا سندروم گریرسون-گوپالان (Grierson-Gopalan syndrome)، یک وضعیت پزشکی است که در آن پاهای شما به شدت دردناک است بطوریکه درد آن ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند. داغ شدن کف پا باعث سوزش و درد شدید پا ، هیپراستزی (hyperesthesia: حساسیت فیزیکی بیش از حد بخصوص روی پوست) و تغییرات وازوموتور(vasomotor: وضعیتی که رگهای خونی را تنگ و گشاد میکند) پاها می شود که منجر به تعریق بیش از حد در کف پا میشود. این بیماری میتواند حتی بر روی چشمها اثر گذارد و منجر به تنبلی چشم و اسکاتوم بینایی (تاری و دیدن لک سیاه در میدان دید) شود. داغ شدن کف پا گاهی به حس خواب رفتگی پاها یا سوزن سوزن شدن (پارستزی) وبی حسی پاها بر میگردد. جمعیت در گیر این بیماران بیشتر در بین خانمها و افراد بین سن بیست تا چهل سال دیده میشود.

داغ شدن کف پا معمولاً محدود به کف پا می شود ، اما در بعضی بیماران ممکن است تا مچ پا یا ساق پیشروی کند. بدترین وضعیت علائم گرما معمولا در شب است که با آمدن صبح وضعیت بهتر می شود. گاهی همراه با سوزش پاهای مرتبط با این سندرم، علائم روانشناختی در مبتلایان به اختلالات روان تنی دیده می شود . پوست پاها در اکثر موارد هنگام احساس گرما قرمز نمیشود و تقریباً هرگز حساسیت نسبت به فشار و لمس با آن همراه نیست.

 

علت داغ شدن کف پا

 

 

علت داغ شدن کف پا

علت داغ شدن کف پا را میتوان به دسته های زیر قسمت کرد:

داغ شدن کف پا به علت آسیب عصبی یا گرفتگی عصبی :

آسیب عصبی ممکن است به دلیل بیماری های مختلف آسیب دیدگی در ناحیه پشت و یا تغییرات دژنراتیو ستون فقرات، استفاده از داروهای شیمی درمانی یا قرار گرفتن در معرض سموم ایجاد شود.

  • نوروپاتی محیطی

یکی از شایع ترین علت داغ شدن کف پا است و در این عارضه اعصاب حسی محیطی که نخاع را به قسمت انتهایی متصل می کنند، آسیب می بینند. افرادی که مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند و یا افرادی که سطح قند خون آنها به خوبی کنترل نشده است ، بیشتر در معرض ابتلا به نوروپاتی محیطی هستند. سایر شرایطی که می تواند باعث نوروپاتی محیطی شود شامل بیماریهای ارثی ، عوامل شیمی درمانی، ، نارسایی کلیه، اختلالات ایمنی بدن (از جمله آرتریت روماتوئید) ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، عفونتها، نداشتن رژیم غذایی متعادل (کمبود ویتامین B و سندرم سوء جذب) و الکلیسم ( مصرف بیش از حد الکل) هستند.

  • سندرم تونل تارسال

تونل تارسال فضایی باریک در داخل مچ پا در نزدیکی استخوان های مچ پا است و فشرده شدن عصب تیبیال خلفی (posterior tibial nerve) که در داخل تونل تارسال است، می تواند منجر به احساس درد، سوزش و سوزن شدن در پا شود.

  • مورتون نوروما

بافت عصبی بین استخوان های پایه انگشتان ممکن است ضخیم شود و باعث  ایجاد درد گردد. کفش های خیلی تنگ می توانند باعث ایجاد این نوع نوروما شوند هرچند ممکن است آسیب ورزشی ، استرس و یا وضعیت غیر طبیعی قرارگیری و یا حرکتی پا نیز منجر به این بیماری شود.

  • سندرم درد منطقه ای پیچیده (Complex regional pain syndrome)

یک اختلال عصبی نادر و بسیار دردناک که دردی که معمولاً روی بازو یا پا اثر میگذارد. و ممکن است بعد از سكته مغزی، حمله قلبی، آسیب دیدگی و یا جراحی رخ دهد.

  • بیماری Charcot-Marie-Tooth

این عارضه ارثی به اعصاب موجود در بازوها و پاها آسیب میزند. این اختلال عصبی ارثی ممکن است باعث آسیب به اعصاب محیطی پاها و پاها شود. آسیب با گذر زمان بدتر می شود و بر روی عضلات و اعصاب اندامها نیز اثر می گذارد و منجر به ضعف غیر طبیعی و ایجاد قوس بیش از حد در پا می شود و پاها به دلیل فشارهای غیرطبیعی مستعد شکستگی استرسی میشوند و اغلب این افراد برای عملکرد مناسب نیاز به بریس پا دارند.

عفونتها و علت داغ شدن کف پا

پای ورزشکار (tinea pedis یا Athlete’s foot): یک عفونت قارچی است که معمولاً  در بین انگشتان پا ایجاد می شود و معمولاً در افرادی رخ می دهد که پاهای آنها کاملاً عرق کرده است و همزمان پاهای آنها در کفش های خیلی چسبیده، محکم شده باشد. علائم و نشانه های پای ورزشکار شامل بثورات پوستی است که معمولاً باعث خارش ، لک و سوزش می شود.

اختلالات غدد درون ریز یا متابولیک و اثرش بر داغ شدن کف پا

  • کم کاری تیروئید

غده تیروئید کم کار ممکن است علت داغ شدن کف پا باشد، همچنین میتواند منجر به افزایش وزن، خستگی  و خشکی پوست شود.

  • دیابت

دیابت نوع 1 و نوع 2 بر اعصاب محیطی بدن ، به ویژه می تواند در طولانی مدت به اعصاب حسی کف پا و خود پاها آسیب برساند. سطح بالای گلوکز یا دیابت کنترل نشده بر انتقال سیگنال از این اعصاب تأثیر می گذارد و می تواند دیواره رگ های خونی را تضعیف کند.

سایر علت داغ شدن کف پا

  • اریترومالالژیا / اریترمالژیا (Erythromelalgia/Erythermalgia)

این اختلال نادر که علت دقیق آن مشخص نیست می تواند منجر به درد شدید، سوزش کف پا، افزایش درجه حرارت پوست و قرمزی قابل مشاهده (اریتم) انگشتان پا و کف پا  و یا حتی دستها شود. حملات ممکن است فقط در بعضی مواقع رخ دهد و از چند دقیقه تا چند روز به طول انجامد و یا ممکن است یک درد سوزشی مداوم همراه داشته باشد. منطقه آسیب دیده ممکن است متورم، گرم و حساس شود.

  • کفش نامناسب

پوشیدن کفش ها و حتی جورابهای ساق دار خیلی تنگ می تواند موجب تحریک  و حساسیت پا شده و یا بر قسمت های خاصی از پا فشار بیاورد.

  • استرس

استرس به دلیل ورزش یا آسیب جسمی.

  • آلرژی

آلرژی به موادی بکار رفته در کفش یا جوراب.

  • درماتیت یا اگزمای تماسی

رنگها یا مواد شیمیایی بکار رفته برای قهوه ای کردن چرم ممکن است باعث سوزش و التهاب پوست کف پا شود.

  • مصرف  بیش از حد الکل

  • شیمی درمانی

همچنین بیماری  کرونیک کوه زدگی (chronic mountain sickness) ، سندرم گیتلمن( Gitelman syndrome) ، لیشمانیوز (leishmaniosis)، اِم‌اِس یا تصلب بافت چندگانه ، اختلال روانی (روان تنی) ، HIV / AIDS، نارسایی کلیوی، علل ارثی و دلایل ایدیوپاتیک(idiopathic) میتوانند علت داغ شدن کف پا باشند.

  • کمبود مواد مغذی در بدن

افزایش دمای کف پا ممکن است نتیجه کمبود بعضی از مواد مغذی حیاتی در بدن باشد. این شرایط می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد که برای عملکرد صحیح اعصاب و گردش خون ضروری هستند. به عنوان مثال نبود یا کمبود برخی از ویتامین‌های متعلق به گروه B به خصوص 12B، ممکن است موجب ایجاد ناراحتی‌هایی در سیستم عصبی گردیده و سبب بروز احساس سوزش و گرما در پاها شود. همچنین کمبود منیزیم و پتاسیم نیز می‌تواند در این حالت نقش داشته باشد، زیرا این مواد معدنی برای تنظیم عملکرد عضلانی و عصبی ضروری هستند.

علاوه بر این کمبود این مواد مغذی ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسب، جذب ناکافی مواد مغذی در روده یا بیماری‌هایی که جذب مواد مغذی را مختل می‌کنند، اتفاق بیفتد. مشاوره با یک پزشک برای تشخیص دقیق و درمان این مشکل توصیه می‌شود. درمان می‌تواند شامل تغییر رژیم غذایی و یا مصرف مکمل‌های غذایی باشد تا کمبودهای موجود جبران شود. توجه داشته باشید که سلامت پاها تاثیر زیادی در کیفیت زندگی روزمره دارد

  • بارداری

بدن زنان در دوران بارداری، تغییرات فیزیولوژیکی گسترده‌ای را تجربه می‌کند که می‌تواند علت داغ شدن کف پا باشد. این حالت به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اولین عامل افزایش جریان خون و تغییر سیستم گردش خون است. حجم خون بدن در طول بارداری افزایش می‌یابد تا نیازهای جنین را برآورده کند که این می‌تواند باعث احساس گرما در اندام‌های مختلف از جمله پاها شود.

  • یائسگی

یائسگی که مرحله‌ای طبیعی در زندگی زنان است، می‌تواند با تغییرات هورمونی عمده‌ای همراه باشد که بر دمای بدن تأثیر می‌گذارد. کاهش سطح استروژن که در این دوره رخ می‌دهد، می‌تواند باعث ایجاد نوسانات در دمای بدن شود. این نوسانات گاهی اوقات به صورت گرگرفتگی ظاهر می‌شوند که حالتی است که در آن زنان ناگهان احساس گرما، سوزش و تعریق می‌کنند. این حالت می‌تواند در ناحیه کف پا نیز تجربه شود.

روش تشخیص علت داغ شدن کف پا

بیشتر افرادی که برای تشخیص علت داغ شدن کف پا به متخصصین ما در مرکز تخصصی فوق تخصصی دکتر میر مراجعه می کنند، بیشتر احتمال دارد مبتلا به دیابت باشند. برای این افراد ، علت داغ شدن کف پا به دلیل نوروپاتی ساده است و آزمایشهای تشخیصی اضافی لازم نیست.

در تعداد کمی از افراد که حملات ناگهانی و رو به وخامت سوزش و داغ شدن در پاها دارند و یا دلیل قابل توجیهی برای این عارضه وجود ندارد ، برای تشخیص صحیح و دقیق تر آزمایشات بیشتری لازم  است. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

الکترومیوگرافی (EMG)

آزمایش عملکرد عضلات با استفاده از ضبط فعالیت های الکتریکی داخل عضلات. برای آزمایش EMG، یک پروب (کاوشگر) بر روی پوست قرار میگیرد و یا ممکن است یک سوزن به داخل عضله وارد شود.

دستگاه الکترومیوگرافی برای تشخیص علت داغ شدن کف پا

تست های آزمایشگاهی

آزمایش خون ، ادرار یا مایعات نخاعی برای تشخیص علت دغ شدن کف پا استفاده می شود. همچنین میزان ویتامین بدن را می توان با یک آزمایش خون ساده سنجید.

مطالعه هدایت عصبی

مطالعه هدایت عصبی توانایی اعصاب در انتقال تکانه ها را آزمایش می کند. در این روش یک عصب تحریک شده و پاسخ عضله ی کنترل شده توسط آن عصب، اندازه گیری می شود.

بیوپسی عصبی

ممکن است پزشک پیشنهاد کند که یک قطعه از بافت عصبی را کنده و آن را تحت میکروسکوپ معاینه کند، هرچند بسیار نادر است.

متخصصین ما در مرکز تخصصی فوق تخصصی دکتر میر از تشخیص تا درمان کامل بیماری شما همواره همراهتان هستند.

 

درمان داغ شدن کف پا

درمان  به علت داغ شدن کف پا بستگی دارد. درمان ها غالبا می توانند ساده باشند و مثلا تنها ممکن است شما  به موارد زیر نیاز داشته باشید:

  • یک نسخه شامل یک ضد قارچ برای پای ورزشکار
  • کفش راحت تر
  • گذاشتن وسایل ارتوپدی اصلاحی و قرار دادن آنها در کفش های خود
  • مکمل های ویتامین B
  • مکمل های تیروئید
  • اگر درگیر دیابت هستید، ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی یا استفاده از داروهای خاص دیابت یا داروهایی برای کمک به درد عصب داشته باشید.

 تحریک عصب ممکن است برای درد های شدید عصبی کمک کننده باشد ، مانند:

  • تحریک الکتریکی عصب
  • درمان مغناطیسی
  • لیزر درمانی
  • نور درمانی

درمان های سنتی مانند طب سوزنی نیز ممکن است به بعضی از افراد کمک کند.

سخن پایانی

در پایان این مقاله می‌خواهیم تأکید کنیم که مراجعه به متخصص معتمد ما برای ارزیابی دقیق و دریافت راهنمایی‌های مناسب بسیار حائز اهمیت است. داغ شدن کف پا می‌تواند نشان‌دهنده مسائل سلامتی باشد که نیاز به توجه و بررسی دارند. اگرچه در برخی موارد این علائم ممکن است خفیف و گذرا باشند، اما در مواقعی نیز می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشند. متخصصان می‌توانند به شما کمک کنند تا علت داغ شدن کف پا را شناسایی کرده و درمان‌های موثری را متناسب با شرایط شما انتخاب کنید. همچنین این متخصصان می‌توانند راهنمایی‌هایی در خصوص پیشگیری و مراقبت‌های بعدی ارائه دهند تا به شما در حفظ سلامت پاهایتان کمک کنند. به یاد داشته باشید، سلامت پاهای شما بخش مهمی از کیفیت زندگی شماست و مراقبت از آن‌ها باید اولویت باشد. پس در صورت مواجهه با هرگونه علائم نگران‌کننده، تردید نکنید و به سرعت از متخصص معتمد ما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید